Renault gaat Clio RS vervangen door gepeperde Zoe RS
Als we Renault mogen geloven, dan hoeven we niet te wachten op een Clio RS. Deze auto komt er namelijk niet. De Fransen denken dat dit gat prima opgevuld kan worden met een snelle Zoe RS.
De Renault Clio RS heeft een heldenstatus en was in vele versies erg speciaal. Maar toch heeft de Franse autofabrikant er voor gekozen om de nieuwe Clio niet in RS-uitmonstering uit te brengen. Waarom niet? Het antwoord daarop is simpel: de auto wordt te duur als hij aan de steeds strenger wordende CO2-eisen moet voldoen.
Alles behalve sportief
Maar Renault denkt een oplossing te hebben voor dit probleem. De vindingrijke fabrikant heeft namelijk tegenover Auto Express verklaard dat het gat dat de Clio RS achterlaat, opgevuld wordt met een elektrische auto: de Renault Zoe RS. Een opmerkelijke keuze, want de Zoe is niet bepaald sportief. Dit autootje omtoveren in een rasechte hot hatch is dan ook een flinke uitdaging.
Zoals het er nu naar uitziet heeft Renault twee opties om de Zoe sportiever te maken. De eerste is door het toevoegen van een extra elektromotor. Deze kan op de achteras geplaatst worden. Hiermee krijgt de Zoe extra vermogen, maar moet hij inleveren op bereik. De tweede mogelijkheid betekent ook minder bereik, maar vereist alleen dat de motor op de vooras vervangen wordt door een krachtigere variant. Een grotere accu plaatsen lijkt geen mogelijkheid gezien het formaat van de auto. Het is immers al best knap dat er een 52 kWh-accu in de nieuwe Zoe past.
Formule E
Overigens heeft Renault al wel een keer laten zien dat de Zoe omgebouwd kan worden tot kleine sportwagen. In 2017 toonde het merk de Zoe E-Sport, een conceptauto, aan de wereld. Deze kleine elektrische auto was gemaakt met technologie die Renault destijds ook in de Formule E gebruikte. Daardoor had de Zoe E-Sport maar liefst twee elektromotoren (één op elke as) die samen goed waren voor 460 pk en 640 Nm. Een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur deed hij in 3,2 seconden en de topsnelheid lag op 210 km/h. Maar over het bereik werd niets gezegd. Vermoedelijk omdat het 40 kWh-accupakket het niet heel lang vol zou houden. Maar dat is geen probleem geworden, want Renault was nooit van plan om de auto daadwerkelijk in productie te nemen.
Toch zit Ali Kasai, Renault’s executive vice-president van productplanning, met de Zoe RS in zijn maag. “Renault Sport is een serieuze speler, dus als we de auto gaan maken dan moet hij ook de prestaties leveren die men verwacht. Als hij niet meer dan één ronde op het circuit kan doen voordat hij weer moet laden, dan is dat niet iets wat we willen.”
Onze redacteur Peter Hilhorst reed eerder met de nieuwe Zoe. Zijn oordeel? Kijk de video hieronder.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig