Reclame voor sigaretten is alleen op een Lotus Evija cool
Laten we onze kop nuanceren, want strikt genomen staat er natuurlijk geen sigarettenreclame op deze Lotus Evija. Hij is alleen in de kleuren van het Britse sigarettenmerk John Player gespoten. Want daarin won Lotus vijftig jaar geleden de Formule 1-titel.
Over de Lotus Evija gesproken … Ja, die is er ook nog. De Aston Martin Valkyrie en Mercedes-AMG One krijgen misschien alle aandacht, maar de in 2019 onthulde stekker-Lotus maakt stilletjes enorme indruk. Hij is de krachtigste in serie gebouwde auto van dit moment, aldus Lotus. Want zijn EV-aandrijflijn is maar liefst 2000 pk en 1700 Nm sterk.
Lotus Evija in 9 seconden (!) naar 300 km/h
Wat dat met de prestaties doet? Buitenaardse dingen, als we de officiële specificaties moeten geloven. Van stilstand naar 100 km/h gaat in minder dan 3 seconden. Oké, prima. Dat doen meer hypercars de Lotus Evija na.
Maar dat de sprint van 0 naar 300 km/h binnen de 9 seconden blijft, is bijna niet voor te stellen. Denk aan de g-krachten die je als inzittende te verduren krijgt …
Vijftigjarige jubileum van Formule 1-titel
Hoe dan ook, we weten eigenlijk helemaal niet of Lotus al Evija’s / Eviji / Evijussen heeft afgeleverd. De elektrische supersportwagen is al een paar keer uitgesteld. Van deze speciale Evija Fittipaldi komen er maar acht.
Hij staat stil (nou ja …) bij het vijftigjarige jubileum van Emerson Fittipaldi’s eerste Formule 1-titel, die hij binnensleepte in de Lotus Type 72 F1-wagen.
Alle 130 Evija-exemplaren al verkocht
Lotus zegt dat alle acht exemplaren van de Evija Fittipaldi al zijn vergeven. Waarom dat aantal? Omdat er van de oude Lotus Type 72 nog acht over zijn. De totale oplage van 130 Evija’s is overigens ook al uitverkocht.
Ongehoord eigenlijk, want de auto heeft een vanafprijs van zo’n 2 miljoen euro. Dat betekent dat er in Hethel, waar het hoofdkantoor van Lotus staat, een fortuin van 260 miljoen euro binnen gaat komen.
Gerecycled aluminium uit Lotus Type 72
Nog even over de Evija Fittipaldi … Die is uiteraard gespoten in het iconische zwart en goud van de vroegere Formule 1-wagens van Lotus, maar heeft ook een echt stukje Lotus Type 72 in zich.
De ronde knop op de middenconsole, waarmee het infotainmentsysteem wordt aangestuurd, is gemaakt van gerecycled aluminium uit de klassieke racer.
Jenson Button heeft Lotus Evija besteld
Eenmalig Formule 1-kampioen Jenson Button heeft al met de Lotus Evija gereden. “Hij klinkt als een straalmotor”, jubelt hij. “Je denkt dat een EV stil is, maar dat is-ie zeker niet. Het koppel is astronomisch hoog. Het is fantastisch. Ik krijg er een enorme grijns van op mijn gezicht. Ik kan niet wachten op mijn eigen Evija.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is