Range Rover Sport legt focus op S van SUV
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRRS_23MY_01_FE_001_GLHD_100522.jpg)
Voor de ontwikkeling van de Range Rover Sport startte Land Rover op nagenoeg hetzelfde moment als voor de grotere Range Rover. Zodoende delen de twee SUV’s veel technische componenten. De ontwerpers en onderstelgoeroe’s zorgen er echter voor dat de focus op de S van SUV ligt, terwijl zij voor het topmodel voor UV kozen.
SUV staat voor Sport Utility Vehicle en de Range Rover Sport is, zoals zijn naam al aangeeft, de sportieve variant. Niet alleen door zijn vormgeving, ook door zijn rijkwaliteiten. Het elektronisch gestuurde onderstel kent meer instellingen en zorgt voor een scherper rijkarakter in combinatie met een aangepaste besturing. Dat gaat echter niet ten koste van de offroadkwaliteiten, want de Engelsen claimen dat ook de Range Rover Sport een onvervalste terreinbeul is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRRS_23MY_03_FE_208_GLHD_100522.jpg)
In alle richtingen gegroeid
De Range Rover Sport groeide ten opzichte van zijn voorganger. In de lengte kwamen de meeste centimeters erbij, waardoor de twee kentekenplaten bijna zeven hele centimeters verder uit elkaar staan. De breedte nam minimaal toe, al zijn de spoorbreedte van zowel de voor- als achteras gelijk gebleven. Het hoogste punt van de koets ligt 1,8 cm hoger. Dat maakt de Range Rover Sport een -afgerond- 4,95 meter lange, 2,21 meter (inclusief buitenspiegels) brede en 1,82 meter hoge SUV. Binnen deze afmetingen biedt de Range Rover Sport plaats aan vijf personen. Een zevenzitter zoals van de vorige editie leverbaar was, komt er dit keer niet. Een vierzitter staat evenmin gepland.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRRS_23MY_01_Interior_008_GLHD_72dpi_100522.jpg)
Gewaagde stijl
Het koetswerk wijkt flink af van dat van zowel zijn voorganger als van de grotere Range Rover. De Sport is technisch weliswaar een short wheel base-versie, hij heeft een eigen koetswerklijn. Waar de Range Rover juist statig en volumineus over moet komen, daar moet de Range Rover Sport compact en dynamisch ogen. De voorruitstijl ligt verder achterover, de deurpanelen zijn hoger opgetrokken en de daklijn loopt schuin af. De gewaagde stijl van de achterzijde van de Range Rover heeft de ‘Sport’ niet. Het geheel oogt heel clean, met slechts een zwarte, horizontale lichtstrip en een laag op de klep gepositioneerde kentekenplaat. Bovenaan prijkt een grotere achterspoiler, waaronder de wisser schuil gaat. Land Rover zet de Range Rover Sport nu op maximaal 23 inch grote wielen, die overigens lichter zijn dan het 22 inch-schoeisel.
Lagere stoelen, hogere middentunnel
Het onderscheid tussen de Range Rover en de Range Rover Sport is op het eerste gezicht aan de binnenkant niet zo groot als aan de buitenzijde. Toch hebben de interieurontwerpers een eigen karakter weten te creëren. Aan de dezelfde opstelling van het dashboard met zijn twee schermen ontkwamen de designers niet. De verdere aankleding is specifiek voor de Sport. In vergelijking met de Range Rover staan de stoelen lager, is de middentunnel hoger opgetrokken en kent het stuurwiel een kleinere diameter. Als bestuurder moet je zo het gevoel krijgen dat je een met de auto bent, je zit ín de auto. voor het meubilair biedt Land Rover leder aan, maar desgewenst komt de fabrikant met een alternatieve stoelbekleding. Volgens het merk is daar vraag na, al liet het merk bij de presentatie van de grotere Range Rover nog weten dat die klanten er totaal niet naar vragen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRRS_23MY_06_FE_045_GLHD_100522.jpg)
zes-in-lijn en V8
Door het delen van de complete architectuur en bodemplaat delen de twee Engelse SUV’s ook de motoren. De fabrikant brengt de Sport louter met zes- en achtcilinders. Althans, bij de marktintroductie. Voor 2023 staat een volledig elektrisch aangedreven versie op de agenda. Details van de aandrijflijn zijn nog niet bekend. Wat betreft de verbrandingsmotoren, als diesel komt de Range Rover Sport met een 250, 300 en 350 pk sterke dieselmotor voor de dag. Daarnaast is er keuze uit een zescilinder met 400 pk en mildhybrid-techniek en een PHEV met 440 pk en 510 pk. De plug-in hybride-aandrijflijnen halen op een volle accu liefst 113 km.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop dan! Want met deze V12-racewagen mag jij de openbare weg op
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model