Range Rover Sport: de kroonprins met genen van het topmodel
Eerder dit jaar maakte de Range Rover een overweldigend goede indruk en op basis van dezelfde techniek brengt het merk de Sport uit. Nog meer dan voorheen leunt hij op de bouwstenen van de grootmacht onder de luxe SUV’s.
De voortekenen zijn bepaald gunstig. Hij staat immers op het zogenaamde MLA-Flex–platform van zijn aanvoerder. Dat gaat vanaf 2024 ook de bodemplaat vormen voor de elektrische varianten van de Range Rover en de Sport. De wielbasis van de twee is identiek, maar de overige afmetingen wijken af. De Sport is vijf centimeter lager en ruim tien centimeter korter, maar net zo breed.
De kroonprins
Zijn uitstraling is anders, zonder te botsen met de strakke familiestijl. De voorruit ligt vlakker, de daklijn loopt sterker af, de raamlijn is hoger en de ruiten zijn kleiner. Het is een moderne verschijning, maar de ontzagwekkende autoriteit van de Range Rover heeft hij niet. Dat hoeft ook niet, want daarvoor staat hij lager in de hiërarchie.
Als de toegangsdeuren van de Sport opengaan, biedt hij dezelfde weelderige wereld als de Range Rover. Fraaie materialen, zachte oppervlakken, veel glas, twee grote digitale schermen en comfortabele stoelen. Geen meubilair van sportievere snit, maar dezelfde zachte vulling en veelvoudige verstelbaarheid.
En wéér een speciale editie van de Land Rover Defender Works V8
De kofferbak heeft tot aan de raamlijn een inhoud van 647 liter en met de bank in drie delen neergeklapt 1491 liter. Dat is compacter dan de Range Rover, maar nog steeds ruim. Tot slot kan hij maximaal 3500 kg trekken, de stekkerhybriden passen bij 3000 kg.
Range Rover Sport PHEV wordt belangrijke voor Nederland
De belangrijkste versies voor de Nederlandse markt zijn zojuist genoemd: de PHEV’s. In de prijslijst staan verder een D300 diesel met 300 pk, voorzien van een 48-volt mild-hybridesysteem voor 136.145 euro. Verder uiteraard de 4,4-liter V8 met dubbele turbo van BMW met 530 pk, die minimaal 200.000 euro moet kosten. Maar de versies die aan de bpm-houdgreep ontsnappen, zijn de P440e en P510e.
Stekkerhybriden met een 3,0-liter zescilinder turboblok in combinatie met een 143 pk sterke elektromotor en een netto-accupakket van 31,8 kWh. De eerste levert voor 104.549 euro 440 pk en 620 Nm, terwijl de P510e tegen een vergoeding van 143.516 euro maar liefst 510 pk en 700 Nm aan de vierwielaandrijving doorgeeft. Het verschil in gecombineerde kracht komt door de output van de zes-in-lijn. De elektrische range is vastgesteld op achtereenvolgens 114 en 113 kilometer. Het zijn ter duiding prijzen waarvoor de Porsche Centra vergelijkbare Cayennes kunnen leveren. Een identiek gespecificeerde Range Rover kost minimaal dertig mille meer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Test Range Rover Sport P460e: de top van de SUV’s
-
Ineos Grenadier vs. Riverhouse Land Rover Defender
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem