Beraamt Lotus nou een aanslag op zijn eigen klanten? Het lijkt erop, want de nagelnieuwe 3-Eleven combineert een vermogen van 456 pk en een wagengewicht van 900 kg. Oef! Dat gaat voor incidenten zorgen.

Lotus 3-Eleven Official 00


Vooruit, de 3-Eleven is natuurlijk bedoeld als circuitspeeltje, maar er mag wel degelijk een kenteken op. Lotus levert zelfs twee versies: eentje voor op de baan en eentje voor op straat. Wat is het verschil? De eerste heeft een topsnelheid van 290 km/h, een sequentiële versnellingsbak en geoptimaliseerde aerodynamica. De tweede is iets minder hardcore (ietsje maar), heeft een handgeschakelde zesbak en houdt het bij 280 km/h voor gezien.

"De voorwaartse drang komt uit een 456 pk sterke 3,5 liter Toyota-V6"

Beide varianten van de 3-Eleven accelereren binnen 3 seconden van stilstand naar 100 km/h. Die voorwaartse drang komt uit een 456 pk en 450 Nm sterke 3,5 liter Toyota-V6 met supercharger, die slechts 900 kg aan gewicht hoeft te verplaatsen. In tegenstelling tot zijn voorganger – de 2-Eleven – gebruikt de aankomende Lotus niet het platform van de Elise, maar staat de ‘track day special’ op basis van de Exige.

De productie van de 3-Eleven start in februari 2016, waarna Lotus in april met de uitlevering start. Het merk bouwt overigens niet meer dan 311 exemplaren, die in Groot-Brittannië minimaal 82.000 pond (omgerekend 115.000 euro), exclusief belastingen, moet gaan kosten. De raceversie is duurder. Die staat voor 96.000 pond in de prijslijst (135.000 euro).

Lotus 3-Eleven Official 005
Lotus 3-Eleven Official 005