Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FANP-509341272-1.jpg)
Het gaat niet goed met de Duitse (auto)industrie. Met name door de teruglopende vraag naar Europese auto’s in China raakt Volkswagen in de problemen en moet het mogelijk fabrieken sluiten. Werknemers gaan nu in protest en leggen vandaag het werk neer.
Jarenlang was China een erg belangrijke markt voor Volkswagen. Hoewel dat ook nu nog het geval is, heeft het merk moeite om op te boksen tegen de concurrenten uit het Aziatische land zelf. Omdat Chinezen vaker voor een BYD, Dongfeng, Wuling of Geely kiezen, worden er simpelweg minder Volkswagens verkocht. Dat in combinatie met een dalende Europese vraag naar auto’s is reden tot paniek.
Volkswagen-fabrieken worden mogelijk gesloten
Die paniek beperkt zich niet tot het management van het bedrijf, want voor het eerst in de geschiedenis van de autofabrikant dreigen fabrieken gesloten te worden. Dit zou betekenen dat veel Duitsers hun baan kwijtraken. Ook overweegt het merk de lonen te verlagen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FDB2024FA00062_large.jpg)
Uit protest tegen de mogelijke sluiting van de fabrieken, leggen Volkswagen-medewerkers het werk dus neer. Dit is niet de eerste keer dat ze van zich laten horen. Zo werd er afgelopen vrijdag al in Hannover gedemonstreerd. Vakbonden hebben gewaarschuwd voor meer stakingen de komende tijd. Zij vinden dat de rekening voor fouten die gemaakt zijn aan de top van het bedrijf betaald moeten worden door de leidinggevenden. Kortom, de lonen van de Volkswagen-top moet dalen en het aantal leidinggevende moet worden teruggeschroefd.
Banenverlies lijkt onoverkomelijk
Volkswagen lijkt af te stevenen op een treurige periode. Vooralsnog is de sluiting van fabrieken en andere maatregelen niet zeker. De fabrikant is nog in onderhandeling met de vakbonden, maar heeft al laten weten dat sluiting van fabrieken en dus banenverlies niet van tafel gaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Charmante Volkswagen is nu betaalbare occasion
-
Bekende hot hatchback is nu bereikbare occasion
-
Deze vertrouwde crossover-occasion is een enorm verkoopsucces
-
Deze Volkswagen T2-bus kwam (half)levend uit de vlammen
-
‘You can’t fire me, I quit!’, zeiden al 20.000 Volkswagen-medewerkers
-
Deze populaire Volkswagen kun je nu bij de supermarkt kopen
-
Deze occasion is één van de meest praktische auto’s
-
Deze bruikbare occasion voor 10.000 euro is verrassend zeldzaam
-
Deze Duitse verkooptopper is een betaalbare occasion
-
Volkswagen verkoopt meer auto’s, maar winst keldert! Hoe kan dat?