Prijskaartjes voor topmodel Citroën, de C5 X
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2Fcitroen_c5x_99.jpeg)
Op de levering is het nog even wachten, maar voor wie als eerste de sleutels van de Citroën C5 X in ontvangst wil nemen, maakt de importeur nu alle prijzen bekend. De crossover, een kruising tussen een stationwagon en een SUV komt begin 2022 op de markt.
De C5 X is Citroën nieuwste topmodel. De Fransen positioneren de auto in het hogere C-segment, maar bieden wat formaat betreft een D-segmenter aan. De C5 X komt naast de C5 Aircross in het programma en neemt de rol over die ooit voor de C5 was weggelegd. De fabrikant ziet echter geen toekomst in een regulier sedan- of hatchback-model voor het segment van de grote middenklassers. Gekozen is voor een kruising van verschillende carrosserievormen. Alles over het concept C5 X zie en hoor je onderaan dit artikel.
Duurder dan C5 Aircross
Citroën zet de nieuweling echter hoger op de prijslijst dan zijn SUV-broer. Waar de C5 Aircross voor afgerond 34 mille leverbaar is, daar start de prijslijst van de C5 X bij minimaal € 37.490,-. Voor dat bedrag levert de importeur de voor de zakelijke markt bedoelde Business met een 130 pk sterke 3-cilinder benzinemotor. De prijzen lopen op tot € 47.990,- voor de 1.6 plug-in hybride in Shine-aankleding. De complete prijslijst stond onderaan vermeld.
In totaal is er keuze uit drie aandrijflijnen. Aan de basis staat een 1,2 liter driecilinder benzinemotor met turbo. De krachtbron is goed voor 130 pk en zet zijn vermogen met tussenkomst van een automatische transmissie via de voorwielen op de weg. Daarboven biedt Citroën een 1,6 liter viercilinder benzinemotor aan, eveneens gekoppeld aan een automatische transmissie. De krachtbron levert 180 pk. Als topmotorisering is er voorlopig de 1,6 liter plug-in hybride met één elektromotor en een systeemvermogen van 225 pk. Later komt Citroën met een sterkere variant met een grotere elektrische actieradius. Alle C5 X motorversies zijn voorzien van een automaat en beschikken over voorwielaandrijving. Een vierwielaandrijver staat niet op de agenda.
Uitrustingsniveaus
Voor de aankleding van de crossover biedt de importeur de niveaus Feel, Shine, Business en Business Plus aan, waarbij de Business-types zijn gericht op zakelijke rijders. Ongeacht het uitrustingsniveau beschikt de C5 X over het Citroën Advanced Comfort-pakket, bestaande aangepaste wielophanging en speciale stoelbekleding. Eveneens op alle exemplaren aanwezig zijn een Head-Up Display, touchscreen met spraakherkenning, Active Lane Departure Warning System, Active Safety Brake met voetgangersherkenning, Driver Attention Alert, Coffee Break Alert en Radio Bluetooth met DAB+ digitale tuner.
Prijslijst Citroën C5 X
PureTech 130 EAT8 | PureTech 180 EAT8 | Hybrid 225 ëEATB | |
---|---|---|---|
Feel | € 40.390 | – | € 45.190 |
Shine | – | – | €47.990 |
Business | € 37.490 | – | € 42.290 |
Business Plus | € 40.390 | € 43.190 | € 45.190 |
Ook interessant
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet