Met deze Caterham lach je de belastingdienst uit
Met al die populaire plug-in hybrides en elektro-auto’s harkt de Nederlandse Belastingdienst al minder eurootjes bij elkaar dan het op basis van het daadwerkelijke wagengewicht eigenlijk in rekening mag brengen. Maar nu komt er nog een auto bij die de staatskas amper spekt. Caterham lanceert de Seven 170. Het is de lichtste roadster die het merk ooit (!) heeft gebouwd.
De open tweezitter weegt namelijk slechts 440 kg. Een lichtere Caterham is er niet eerder geweest. Met zijn massa valt de Seven 170 zonder gesjoemel direct in de laagste houderschapsbelastingklasse. Het resulteert in een belasting van ongeveer 28 euro per drie maanden. Nu is de bovengrens van de laagste gewichtsklasse 550 kg. De bezitter die niet graag de staatskast spekt kan dus nog wel wat opties bestellen, want voordat je 110 kg aan de compacte roadster toevoegt…
Voorruit en deuren optioneel
Caterham maakt de open roadster deels van composiet materialen, maar voor wie dat wenst vervaardigt de Engelse sportwagenbouwer de cycle wings, achterschermen en neus van carbon fibre. Wie voor lichtgewicht gaat, moet ook zeker de kleine raampjes in plaats van de grote voorruit bestellen. Om sowieso tot het laagste basisgewicht te komen, heeft Caterham wat wijzigingen aan het roadster-concept doorgevoerd. De Seven 170 is smaller dan de andere types en de wielen staan dichter bij de carrosserie. Een reservewiel ontbreekt achterop. Daarnaast hangt er een kleinere en lichtere motor onze de lange neus. Gekozen is voor een driecilinder van huize Suzuki.
Horizontaal bungeejumpen
Om even op die motor door te gaan, het is een blok met een slagvolume van 660 cc. Mede door een turbo levert de krachtbron 84 pk. Dankzij het ultra-lage gewicht van 440 kg staat de aanwezigheid van ‘slechts’ een driepitter een leuk prestatieniveau niet in de weg. Hij snelt in 6,9 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt bijna 170 km/h, maar bij een Caterham draait het sowieso niet om topsnelheid maar om acceleratietijden ofwel horizontaal bungeejumpen.
Smalle koets
Het was Caterham niet specifiek om het lagere kentekengewicht te doen. Door de smallere koets en kleinere motor voldoet de Caterham voor de Japanse markt aan de zogeheten Kei-car regelgeving. Het biedt de kopers enkele belastingvoordelen op. De fabrikant verwacht dan ook dat vier op de vijf gebouwde Seven 170’s naar het Verre Oosten gaan, Japan om precies te zijn.
Technische verschillen
Caterham biedt de Seven 170 aan als R en als S. Het verschil zit hem in de aankleding. Motorisch zijn de twee gelijk, maar technisch zitten er kleine verschillen tussen. Zo heeft de R bijvoorbeeld een limited slip-differentieel en aangepaste wielophanging met instelbare bodemvrijheid. De S daarentegen beschikt over een dak, deurtjes en een voorruit. In Engeland start de prijslijst bij 22.990 pond. De auto ginds 7 mille goedkoper dan de zwaardere versie met viercilinder Ford-motor.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8