Autovisie
Autovisie Nieuws 21 apr 2021

Is de C5 X de start van een Citroën-trend?

Hoe origineel is het gebruik van de letter X in de auto-industrie? Gewoon niet. Maar Citroën ziet er veel potentieel in. Het introduceert de X-toevoeging nu op de C5-productlijn, maar mogelijk komen er meer X-uitvoeringen.

Dat zegt Vincent Cobee, de CEO van Citroën, in gesprek met Autovisie. Volgens de topman van het Franse merk is de letter X verweven met de historie van Citroën. “Misschien wel het bekendste Citroën-model met de X in de naamgeving is de CX en er was uiteraard ook de XM. Het studiemodel voor de C5 X was CXperience Concept genaamd”, legt Cobee uit, die in zijn verklaring onder andere de AX, BX en ZX negeert. Welke modellen er allemaal met de X komen, geeft Cobee niet aan.

X staat niet voor innovatie

Maar hoe uniek is de X-naam vandaag de dag nog? Tal van andere merken claimen ook de X, zoals Fiat met zijn 500X en BMW met de X-familie. Had Citroën, dat zich graag als innovatief neerzet, dan niet de X moeten loslaten en voor een andere aanduiding moeten kiezen? “Nee”, zo zegt Cobee stellig. Hij vindt de C5 X-benaming passen bij Citroën. De aanduiding staat voor crossover. “De X geeft aan hoe je de C5 X moet zien. Het is een kruisbestuiving tussen een sedan, stationwagon en SUV. Het geeft direct het concept weer.”

Petname

Cobee richt vervolgens zijn vizier op de term C5: “Citroën kiest voor numerieke aanduidingen. Met de benaming geven we het segment en het concept van de auto aan. C5 staat voor het D-segment. C4 duidt op het C-segment en C3 op de compacte klasse. Dat is voor de consument direct helder. Binnen die categorisering leveren we verschillende concepten, die een toevoeging hebben. Die noemen we gekscherend ook wel ‘petname’. Met C4, C5, enzovoort, weet de klant wat hem te verwachten staat. De extra toevoeging geeft aan of het bijvoorbeeld een cabriolet (Pluriel), SUV (Aircross) of MPV (Picasso/SpaceTourer) is. De X staat dus voor de crossover, een mix van sedan, stationwagon en SUV”, verklaart Cobee.