Designbaas Mercedes: ‘Nieuwe SL in de geest van 300 SL’
Op het moment dat Autovisie met Mercedes’ designbaas Gorden Wagener spreekt, komt Autovisie-volger Robert-Jan de nieuwe generatie SL in gecamoufleerd pak tegen. Voor Wagener is het de eerste editie van de legendarische ‘Sport Leight’ die onder zijn supervisie op de markt komt.
Wagener geeft aan dat de open 2+2 een verrassend ontwerp kent. Hij verlekkert zich nu al op de onthulling van de roadster. Hij mag uiteraard nog niets over de nieuweling zeggen, maar verklapt alvast dat het ontwerp in de geest van de aloude 300 SL is. Het wordt geen retroklassieker, maar bepaalde elementen delen de twee roadsters met elkaar, zo laat de succesvolle designbaas weten.
Carport
Met dank aan Wagener krijgt de nieuwe SL een softtop. Daar heeft hij nooit een geheim van gemaakt. Toen Autovisie de ontwerpchef in 2014 sprak en hem enkele vragen over het ontwerpen van een Coupé-Cabriolet stelde, liet de Duitser weten: “Wie zegt dat de nieuwe SL een inklapbare hardtop krijgt? Ik dien het voorstel met een softtop in.” Wagener legde uit dat de SL helemaal geen inklapbare hardtop hoefde te hebben. “De kopers van een SLK parkeren hun auto op straat, maar de clientèle van de SL hebben een carport of garage waar zij de roadster ’s nachts neerzetten”, verklaarde hij.
Klapdak-primeur
Dik zes jaar later bevestigde Mercedes-Benz de terugkeer van de softtop op Mercedes’ langstlopende productnaam. De afgelopen twee edities beschikten beide over een inklapbare hardtop. Zo’n klapdak had Mercedes overigens al voor de SL R129 uit 1989 in gedachte. Uiteindelijk werd voor die generatie voor een softtop en een afneembare hardtop gekozen. Het klapdak debuteerde zodoende voor Mercedes-Benz op de kleinere SLK in 1996.
Laatste ronde
Getuige de foto’s van Robert-Jan, die de Amerikaanse specificatie vastlegde, zet Mercedes momenteel de puntjes op de i. Het laatste camouflagemateriaal schudt de nieuweling binnenkort van zich af. De verkoopstart staat voor dit voorjaar gepland. Bij de marktintroductie vormt de SL 63 het topmodel, maar de Duitsers plannen meerdere motorversies. Aan de basis staat een zescilinderversie as 43. Daarboven staat de 53, eveneens met zes-in-lijn motor. Boven de 63 komt nog een plug-in hybrideversie met V8-motor en elektro-ondersteuning. Deze SL 73 komt in een later stadium.
Broer van de GT
Types met de bekende driecijferige aanduidingen komen er niet. De SL maakt deel uit van het Mercedes-AMG-programma. Binnen die productlijn neemt hij de rol van de GT Roadster over. De GT komt er in zijn nieuwe gedaante alleen als Coupé.
Lees ook:
Ook interessant
-
Jeep Wrangler tot 9.200 euro goedkoper door nieuwe bpm-tarieven
-
Renault 5 Turbo is terug en maakt elektrisch rijden eindelijk leuk!
-
Deze grote autofabrikant gelooft niet meer in zelfrijdende taxi’s
-
Tesla Cybercab: goedkope zelfrijdende auto komt snel op de markt
-
Waarom er misschien toch geen verbod op brandstofauto’s komt
-
Zou jij een BMW i4 laten staan voor de elektrische DS N°8?
-
Dit is waarom de Toyota Urban Cruiser jou zo bekend voorkomt
-
Hé overheid, zo in je miljoenen bij automobilisten zonder gedoe
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?
-
Daar is-ie dan: de Aston Martin Valhalla met Formule 1-trekjes
-
Dit is de nieuwe Ferra.. Xiaomi YU7
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq