Potente viercilinder voor vierdeurs Jaguar-modellen
Na zijn debuut in de F-Type krijgen nu ook de Jaguar-modellen XE, XF en F-Pace de beschikking over de sterkste versie van de 2,0 liter viercilinder benzinemotor tot nu toe. Het blok is een eigen ontwikkeling van de Engelsen.
Het gaat om een viercilinder met een slagvolume van 2,0 liter, voorzien van twin-scroll turbo’s. Net als in de tweedeurs F-Type levert de direct ingespoten Ingenium-benzinemotor in de vierdeurs Jaguar-modellen 300 pk en genereert het blok een koppel van 400 Nm. De trekkracht wordt in de XE en XF via of de achterste of alle wielen op de weg overgebracht. Voor de F-Pace kiest Jaguar alleen voor vierwielaandrijving. Een automaat met acht verzetten zorgt voor de krachtoverbrenging tussen motor en wielen.
P300
De intern P300 gedoopte krachtbron brengt de F-Pace in 6,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De XF is 0,2 tellen rapper, de XE zelfs 0,5 seconden. Het verbruik varieert van 7,7 l/100 km voor de F-Pace tot 6,9 l/100 km voor de XE.
Range Rover Velar
De bouw van de motor heeft in het Engelse Wolverhampton plaats. De fabriek vervaardigt het blok reeds voor Land Rover, dat de motor in de Discovery Sport en Evoque toepast. Eind dit jaar komt het blok ook in de Range Rover Velar beschikbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8