Porsche Cayman GT4 heeft racegenen
Porsche heeft zijn eigen monster van Frankenstein tot leven geroepen. De sportwagenbouwer raapte onderdelen van de Cayman, 911 Carrera S en 911 GT3 bijeen en combineerde ze tot een geducht circuitwapen, de Cayman GT4.
En dat de GT4 een serieus apparaat is, blijkt wel uit de Nordschleife-tijd die Porsche voor het model opgeeft. Het non plus ultra van de Cayman-reeks rondt de groene hel in 7 minuten en 40 seconden en daarmee trekt de vierwieler een lange neus naar grootheden als de tweede generatie Porsche 911 GT3, de vorige Chevrolet Corvette Z06, de Lamborghini Murcielago LP 670-4 SV, Pagani Zonda C12 S en BMW M3 CSL.
“Het mes dat de GT4 tussen de tanden heeft, is vlijmscherp”
Geen wonder eigenlijk, want de ontwikkeling van de Cayman GT4 lag in handen van de raceafdeling van Porsche. Daar werd de auto schouder aan schouder met zijn circuitbroer ontworpen. Die laatste wil Porsche Motorsport in de toekomst inzetten in de FIA GT4-raceklasse, waar ook wagens als de Aston Martin V8 Vantage, BMW M3, Chevrolet Camaro, Ginetta G50, Lotus Evora, Ford Mustang en Porsche 911 in uitkomen.
Over de wedstrijdversie van de Cayman GT4 houdt Porsche de kaken nog stijf op elkaar, maar het mes dat het ding tussen de tanden heeft, is ongetwijfeld vlijmscherp. Dat is het in de straatlegale variant al. De potente ‘Porker’ vliegt de concurrentie aan met de 3,8 liter zescilinder boxermotor uit de 911 Carrera S. Het blok is teruggetuned van 400 pk naar 385 pk, maar daarmee is de GT4 nog steeds met een ruime marge de Cayman met de meeste spierballen (de GTS heeft 340 pk).
Om vermogen alleen draait het echter niet bij de nieuwste creatie uit Zuffenhausen. Natuurlijk knalt de GT4 in 4,4 seconden van stilstand naar 100 km/h en door naar 295 km/h, maar de witte jassen van Porsche hebben ook driftig aan de remmen en het chassis gesleuteld. Sterker nog, die twee elementen hebben ze nagenoeg één op één overgeheveld uit de 911 GT3. De handgeschakelde versnellingsbak heeft zes verzetten en is opgehangen in actieve steunen.
Het koetswerk van de Cayman GT4 ligt niet minder dan drie centimeter dichter bij het asfalt en ondervindt op snelheid meer neerwaartse druk door allerlei aanpassingen aan de aerodynamica, zoals een front met drie forse luchtinlaten en een grote vaste spoiler op de achtersteven. Voor een nog betere voorbereiding op circuitgebruik levert Porsche optioneel keramische remmen, racekuipen van met koolstofvezel versterkt kunststof en een Sport Chrono-pakket met een speciale telemetrie-app.
“De remmen en het chassis zijn overgeheveld uit de 911 GT3”
Een koper die het Club Sport-pakket aanvinkt, wil kennelijk nog beter voorbereid de baan op en krijgt daarom zijn (of haar) kersverse GT4 voorgereden met een gedeeltelijke rolkooi, een brandblusser, voorbereiding voor een stoomonderbreker en een raceharnas dat gekoppeld kan worden aan een HANS-nekbeschermer. De prijs van het alfamannetje onder de Caymans gaat dan wel richting of over de anderhalve ton, want in de basis kost de GT4 al 126.300 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken