Porsche-primeur: Gevlochten wielen voor 911 Turbo S
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2F1920_ex18u30id0016-2-low.jpg)
Als je echt iets wilt hebben wat andere mensen niet hebben, dan bestel je geen Porsche 911 Turbo S, maar een Porsche 911 Turbo S Exclusive Series. En dan ook nog met lichtgewicht wielen van gevlochten koolstofvezel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2Fex18u30td0004-low.jpg)
De Exclusive Series is al… euhm… exclusief, maar als je er dan ook nog een setje gevlochten wielen onder laat monteren, heb je helemaal een witte raaf onder je kont. Porsche biedt naar eigen zeggen als eerste fabrikant wielen van gevlochten koolstofvezel aan. Ze zijn vanaf 2018 als optie beschikbaar op de gelimiteerde 911 Turbo S Exclusive Series (vijfhonderd stuks).
Galgjewoord
We schrijven koolstofvezel, maar eigenlijk zijn de wielen gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CRFP). Een wiel bestaat uit twee onderdelen. Het wielhart wordt van ruim tweehonderd koolstofvezelmatten gemaakt. De velg wordt volgens Porsche in de grootste koolstofvezelvlechtmachine (ideaal woord voor galgje) ter wereld geproduceerd. Daarna wordt het wielhart in de velg gevlochten, het complete wiel met hars geïmpregneerd en onder hoge druk en hoge temperatuur uitgehard.
Vijftien mille
Porsche claimt dat de wielen zo’n twintig procent (8,5 kilogram) lichter zijn dan standaard lichtmetalen wielen en ook nog eens twintig procent sterker zijn. Dit komt doordat het vlechten de structuur van het wiel dichter en compacter maakt, wat zorgt voor meer stijfheid. In één wiel is in totaal 18 kilometer aan koolstofvezel verwerkt. Goedkoop zijn de gevlochten wielen uiteraard niet. In Duitsland kosten ze meer dan 15.000 euro voor een setje.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2FPorsche-carbon-velg-04.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2Fex18u30td0005-low.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2FPorsche-carbon-velg-06.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2Fex18u30td0003-low.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2Fcz18u12td0006-low.jpg)
Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
Alle liefhebbers verzamelen: Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
Lees ook:
Ook interessant
-
Er verandert gelukkig weinig aan de vernieuwde BMW 3-Serie
-
Brabus gooit olie op het vuur met de 900 XLP
-
Dit Italiaanse merk gaat meedoen met de top van Le Mans
-
Waarom jij de Tesla Cybertruck niet meer mag bestellen van Elon Musk
-
Ken Block gaat racen met 1.400 pk-sterke Porsche 911
-
Lynk & Co 01 vanaf 2024 ook volledig elektrisch
-
Kamervragen en woede om sluiting Ketheltunnel: ‘Absurd kwetsbaar’
-
Aantal betrapte bestuurders onder invloed van drugs neemt toe
-
BMW XM laat weer van zich horen: zo komt-ie eruit te zien
-
Nederlands wereldkampioen Formule E proeft aan Formule 1: ‘Hij is erg getalenteerd’
-
Mercedes T‑Klasse alleen elektrisch naar Nederland
-
Dit is het Nederlandse zonne-autootje voor in de stad