Porsche 718 met zescilinder schakelt nu ook razendsnel

De Porsche 718-reeks met atmosferische zescilinder (de GTS 4.0, GT4 en Spyder) kon je tot nu toe enkel met handgeschakelde zesbak bestellen. Vanaf vandaag kun je de modellen echter ook met razendsnelle PDK laten uitvoeren.

Porsche levert de krachtigste uitvoeringen van de 718 sinds deze generatie weer met een heerlijke, atmosferische zescilinder. Zowel de GTS 4.0– als de GT4-versies van de Spyder en Cayman kwamen recent terug met de geliefde krachtbron. En die was tot nu toe altijd gekoppeld aan een heerlijke handbak, die de rijbeleving in de open en gesloten variant van de 718 compleet maakten.

Middenmotor

Toch is er ook een grote groep die de zespitter in zijn of haar 718 liever met een vlijmscherpe PDK-bak laat uitvoeren. Die klanten komt Porsche nu tegemoet, want de sterkste versies van de Porsche met middenmotor zijn nu ook met die automaat leverbaar.

Porsche 718 Spyder

De Porsche Doppelkupplungsgetriebe maakt de 718-modellen een stukje sneller in de standaardsprint. De 718 Spyder en Cayman GT4 hebben een vermogen van 420 pk, en schieten met de PDK een halve seconde sneller naar de 100 km/h: in 3,9 seconden is die snelheid aangetikt. De 200 km/h bereiken de auto’s in 13,4 seconden, en dat is 0,4 seconden sneller dan de versies met handbak.

Sprintsnelheid GTS 4.0

De 718 Cayman en Boxster GTS 4.0 moeten het doen met 400 pk, en zijn eveneens een halve seconde sneller naar de 100 km/h en 200 km/h vergeleken met de handgeschakelde versies. Die snelheden worden binnen respectievelijk 4,0 en 13,7 seconden bereikt.

Porsche 718 Cayman GTS

Maar er komt natuurlijk meer kijken bij zo’n razendsnelle PDK-bak. Zo kan de transmissie in verschillende modi worden gezet, om de karakteristiek van de versnellingsbak aan te laten sluiten bij je rijsituatie. In de Sport-stand schakelt de bak uiteraard sneller, in de Sport Plus-stand richt de bak zich op maximale prestaties en maakt-ie gebruik van alle toeren. In deze stand is uiteraard ook de Launch Control opgeslagen.

Groter effect van het sperdifferentieel

Nóg een pluspunt van die PDK-bak, want met die transmissie heeft het mechanische sperdifferentieel ook een groter effect op de achteras. In het geval van de handgeschakelde transmissie vergrendelt het sper het wiel met de minste tractie 22 tot en met 27 procent, terwijl die waarden in de versie met PDK tussen de 30 en 37 procent liggen. En dat heeft uiteraard weer een positief effect op de dynamiek en de tractie van de auto.

Porsche 718

Naast de komst van de PDK-versnellingsbak voert Porsche nog wat vernieuwingen door op de 718-reeks voor het komende modeljaar. Zo vervangen Race-Tex-stoffen het alcantara, die zijn gebaseerd op de stoelbekleding van racestoelen. Ook is er een nieuwe kleur beschikbaar: pythongroen. De 20-inch wielen op de 718 Spyder zijn voortaan leverbaar met Aurum-kleurige lak die we ook van de GT4 kennen.

Ook is er goed nieuws voor de portemonnee, want de PDK maakt alle versies een stukje goedkoper door een lagere CO2-uitstoot en dus een lager BPM-bedrag. De prijslijst voor de atmosferische 718’s met PDK-transmissie ziet er als volgt uit:

  • 718 Cayman GTS 4.0 € 121.700
  • Boxster GTS 4.0 € 123.700
  • Spyder € 138.100
  • Cayman GT4 € 141.000

Review 718 Spyder GTS 4.0

Benieuwd naar onze review van de heerlijke 718 Spyder GTS 4.0? Rijd in onderstaande video met Peter Hilhorst mee door Schotland!