Porsche 718 GTS 4.0 krijgt vierliter zescilinder met 400 pk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F01%2FP19_0916_a4_rgb.jpg)
Het aanbod van de Porsche 718-familie -bestaande uit de Boxster en de Cayman- wordt uitgebreid met een krachtigere motorisering. Porsche introduceert de vernieuwde 718 GTS met vierliter zescilinder boxermotor, goed voor 400 pk. Het blok komt in zowel de 718 Cayman als 718 Boxster te hangen.
Als je aan een Porsche denkt, dan komt een zescilinder boxermotor al snel naar boven. Maar in het geval van de 718-modellen spreek je voortaan over een viercilinder turbomotor. De GT4 en Spyder herintroduceerde de zespotter in de middenmotorsportwagen. De vernieuwde GTS geeft daar nu een vervolg aan. De GTS-versies moesten het tot op heden doen met een 2,5 liter boxermotor met ‘slechts’ vier cilinders. Deze produceerde overigens niet onvoldoende vermogen (365 pk), maar wordt toch uitgerangeerd. De Duitse sportwagenfabrikant vindt blijkbaar dat een atmosferische zescilinder boxermotor achter de bestuurder en zijn of haar bijrijder beter bij een GTS past.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F01%2FP19_0922_a4_rgb.jpg)
Efficiëntie
De Porsche 718 Cayman GTS 4.0, en 718 Boxster GTS 4.0 zetten met het nieuwe motorblok natuurlijk ook wat betere prestaties neer. Zo knallen ze beide binnen 4,5 seconden naar de 100 km/h en stopt het optrekken bij 293 kilometer per uur. Maar ook op lagere snelheden presteert de zespitter goed. Maar dan focust Porsche zich meer op efficiëntie. De boxermotor heeft namelijk de mogelijkheid om afwisselend één van de twee cilinderbanken uit te schakelen.
Al het vermogen gaat door een zestrapshandbak naar de standaard gemonteerde 20 inch wielen. Ook standaard is het Sport Chrono Pakket evenals het Porsche Active Suspension Management (PASM) sportonderstel. Beide items moeten ervoor zorgen dat de sportauto een ongeëvenaard sportief karakter moet hebben. Iets minder sportief kan ook, want zonder meerprijs kan er gekozen worden een verlaging van ‘slechts’ 10 mm in plaatst van de standaard verlaging van 2o mm ten opzichte van andere modellen.
Burmester
In het interieur vinden we geen spannende nieuwe dingen, alleen heel veel optionele dingen. Je kunt de 718 GTS 4.0 vrijwel naar wens aankleden met geborduurde GTS-emblemen, een GTS-interieurpakket van carbon en natuurlijk een Burmester High-End Surround Sound System.
De 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0 zullen vanaf maart geleverd worden, en zijn nu al te bestellen. Vanafprijzen zijn respectievelijk €137.200 en 139.400.
Lees ook:
Ook interessant
-
Mansory verbouwt Rolls-Royce… Maar wie wil dit in hemelsnaam?
-
BMW M5-kopers zijn stiekem allemaal brave huisvaders (of moeders)
-
Model Y-concurrent drijft spot met Tesla in Nederlandse reclame
-
Opel Corsa ineens fors goedkoper: dit is de oorzaak
-
Wordt W1 leukste McLaren ooit? Dit moet hem veel beter maken
-
Autoverzekering veel duurder: dit gebeurt er de komende jaren
-
Gelekt! Dit is de nieuwe MG 4
-
Mitsubishi Outlander PHEV krijgt het moeilijker dan z’n voorganger
-
Goedkoopste BYD snel in Nederland: dit is de verwachte prijs
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij
-
Bovag: ‘Voer weer subsidie in, want particulieren kopen geen EV’s meer’