Polestar Precept laat zien waar de fabrikant naartoe wil
De Polestar Precept is een vierdeurs GT die een vooruitblik werpt op de toekomstige Polestar-modellen. Daarbij gaat het niet alleen om design, maar ook om materiaalgebruik en nieuwe technologie.
Polestar komt naar de autosalon van Genève en daar willen ze duidelijk maken dat hun toekomstige modellen niet zomaar omgebouwde Volvo’s zijn. De Precept straalt duidelijk uit dat Polestar af wil van het verwantschap met Volvo.
Nieuwe Polestar design
Het studiemodel van Polestar oog erg lang en laag. De wielbasis meet 3,1 meter: daardoor is er volgens Polestar genoeg ruimte voor een batterij, maar ook voor hoofd- en beenruimte op de achterbank. Opvallend is ook dat het model is voorzien van ‘suicide doors’. De Precept heeft ook geen grille in de voorbumper, hier bevindt zich een doorzichtige plaat met een zogenaamde ‘Smartzone’.
Achter die Smartzone zitten sensoren, camera’s en rijhulpfuncties. Op het dak zit een ‘lidar pod’ (de vreemd ogende bult voorop het dak) waar de overige rijhulpsystemen zich bevinden. Net als bij de nieuwe Honda e en de Audi E-tron is te zien dat dit studiemodel ook is uitgerust met camera’s in plaats van buitenspiegels, om o.a. de stroomlijn te verbeteren. Bijzonder is ook het panoramadak, dat ver doorloopt en daardoor tevens de achterruit is.
Eye-tracking en nabijheid
Polestar heeft voor dit model ook het multimediasysteem verder ontwikkeld. Het bestaat uit een 15 inch staand touchscreen in het midden van het dashboard en een 12,5 inch digitaal instrumentendisplay. Naast dat het systeem draait op Android-software en is ontwikkeld in samenwerking met Google, gaat Polestar de technologie nog verder uitbreiden. Een van die uitbreidingen is eye-tracking. De interface weet dan in welke richting de bestuurder kijkt, zodat de weergave van de twee displays in het interieur daarop afgestemd worden. De andere uitbreiding werkt op basis van nabijheid. Wanneer je hand dichterbij het scherm komt, past het scherm zich aan. Zo komen er bijvoorbeeld knoppen tevoorschijn waar je op kunt drukken.
Plastic
Een groot gedeelte van het interieur wordt voornamelijk vervaardigd uit gerecycled materiaal, ten behoeve van het milieu. Zo is de stoelbekleding gemaakt van PET-flessen, hoofdsteunen en bolsters zijn gemaakt van kurkvinyl, en de tapijten zijn gemaakt van visnetten. De achterbankpanelen zijn geweven vlasvezels gebruikt.
Dit studiemodel wordt getoond op de autosalon van Genève, en gaat qua design een heel andere kant op vergeleken met de Polestar 1 of de Polestar 2. Laatstgenoemde mocht Autovisie in een zeer exclusieve test recent al rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland