Peugeot 3008 DKR richt vizier op Dakar-overwinning
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp3-1.jpg)
De Dakar 2016-winnende Peugeot 2008 DKR kan zijn biezen pakken, want in de volgende Dakar-rally neemt de 3008 DKR het stokje van hem over. Niet dat de zandhazen veel van elkaar zullen verschillen. Er zit uit marketingoverwegingen gewoon een ander huidje om de techniek.
Want Peugeot heeft een voorraad gloednieuwe 3008’s om te verkopen. En waar de vorige 3008 een wat vreemde crossover was, is de nieuweling – die afgelopen mei werd onthuld – meer een SUV. Uiteraard, kunnen we wel zeggen, want aan de populariteit van hoger op de wielen staande softroaders lijkt geen einde te komen. Een van de redenen dat de kersverse 5008 geen MPV meer is, maar een SUV.
2008 DKR is de 3008 DKR een voorwielaandrijver met een 3,0 liter V6 twinturbodiesel achterin. De motor is verbeterd, waardoor hij bij een iets lager vermogen (door reglementen ingegeven) meer koppel biedt. Verder zijn de grootste aanpassingen gedaan aan de wielophanging en aan het koelsysteem, waar Peugeot afgelopen jaar veel problemen mee had.
Vijfde Dakar-overwinning
Toch won de Franse fabrikant afgelopen jaar de Dakar-rally. Eerder deed Peugeot dat in 1987 en 1988 met de 205 T16 en in 1989 en 1990 met de 405 T16. Beide wagens stamden af van de 205 Turbo 16, een vierwielaangedreven Group B-rallymonster waarmee Peugeot in 1985 en 1986 het World Rally Championship won.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp7.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp4-1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp2-1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp5-1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp8.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp7.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp4-1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp2-1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp5-1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp8.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fp6.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er ‘explosieven’ onder de motorkap van jouw auto zitten
-
Remtest microcars: deze auto doet een stoppie
-
Britse technici maken einde aan elektromotor zoals we hem kennen
-
Vergeten Japanse offroader is ultieme Marktplaats-parel
-
Vind je elektrische auto’s niets? Dan kans is groot dat je gewoon oud bent
-
Mercedes-Benz CLA: wordt deze EV wél succesvol?
-
Italiaan komt met geniale oplossing voor fileprobleem: smalste Fiat Panda ooit
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?