Pagani ‘C10’ maakt zich op voor productiestart
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FPagani-C10.jpg)
De Italiaanse sportwagenbouwer Pagani maakt zich op voor het volgende hoofdstuk in zijn tamelijk korte maar spraakmakende bestaan. De opvolger van de Huayra is aanstaande. Hoewel de fabrikant de auto nog niet met de buitenwereld heeft gedeeld, is de complete oplage van de supercar reeds uitverkocht. De Italianen zijn inmiddels begonnen met het specificeren van de auto’s.
Het was voor Pagani een hele selectieprocedure om de kopers voor de opvolger van de Huayra te selecteren, want de fabrikant kreeg meer verzoeken binnen dan het uiteindelijk auto’s maakt. Hoeveel klanten en auto’s het zijn, is niet bekend. In de wandelgangen wordt gesproken over iets meer dan 300 eenheden. De uitverkorenen hebben reeds te horen gekregen dat zij de auto mogen kopen. Een deel daarvan heeft ook al een brief ontvangen, waarin Pagani vraagt om de auto te komen specificeren. De productieslots zijn toebedeeld, zo blijkt uit bijgaande foto die op social media wordt gedeeld.
V12 onveranderd van Mercedes-AMG
Pagani wil de vervanger van de Pagani Huayra deze zomer presenteren. Aan het productiemodel, dat onder de naam C10 wordt ontwikkeld, legt men momenteel de laatste hand. De auto volgt de met de Huayra ingezette koers van een koolstofvezel monocoque met centraal achter de twee zitplaatsen gepositioneerde V12-motor van AMG. De coupé bijt de spits af. Voor het ontwerp van het model volgt Pagani eveneens de lijn zoals die is ingezet met de Zonda en latere Huayra. Het nieuwe, veel lichtere model neemt veel karakteristieke elementen van zijn voorgangers over.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FPagani-C10-s.jpg)
30 tot 40 pk sterker
De technische kant van de C10 is niet helemaal bekend. Vast staat dat Mercedes-AMG wederom de V12-motor bouwt voor Pagani. De krachtbron beschikt over een slagvolume van 6,0 liter, waaruit de Duitsers voor de Italianen tegen de 900 pk persen. In vergelijking met de bestaande sportwagen wordt de C10 een peekaatje of 30 tot 40 pk sterker. Mercedes-AMG draagt er ook zorg voor dat de krachtcentrale en dus hele auto voldoet aan de geldende emissie-eisen. Pagani kan hem op zeker tot 2027 bouwen.
Voorrang
Wanneer de eerste koper zijn auto ontvangt, is niet bekend. Pagani zal zijn trouwe en loyale klanten voorrang geven. Tussen de gegadigden voor de C10 zaten veel nieuwe klanten voor het merk. Alleen al vanuit Amerika waren er meer dan 300 geïnteresseerden, zo gaf de Italiaanse fabrikant eerder aan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FNoel-van-Bilsen-1.jpg)
Pagani Huayra sinds 2011
De C10 treedt in de voetsporen van de Huayra. Dat model verscheen in 2011. Pagani startte met 100 exemplaren van de coupé en voegde daar later de carrosserievarianten Roadster en Barchetta aan toe, alsmede speciale edities. Of Pagani de C10 ook in meerdere varianten brengt, is nog niet bekend. Het bedrijf werkt in ieder geval aan een elektrisch aangedreven sportwagen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze legendarische Mercedes-Benz krijgt een ‘baby-versie’
-
Met deze tactiek wil Citroën héél veel elektrische auto’s verkopen
-
Dit is hoe bizar veel Bentley en Lamborghini per auto verdienen
-
Deze compacte elektrische auto’s kun je binnenkort verwachten
-
Je raadt nooit waarom Bob Marley in een BMW reed
-
Te koop – Alpine A110 met een wel héél bijzonder accessoire
-
Er is maar één echte crossover! En dat is de Mega Track
-
Occasions: 3 grote zakensedans voor minder dan 20.000 euro
-
Onderzoek: deze generaties sleutelen het liefst zelf aan de auto
-
Volkswagen ID.1 gaat de strijd aan met de Dacia Spring
-
Deze elektrische Volkswagen heeft tot 450 km bereik voor nog geen 25.000 euro
-
Dit moderne snellaadsation lijkt op een doodgewoon tankstation