Opel en Vauxhall nu officieel eigendom PSA Group
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F03%2FPSA_175192905-e1488790158469.jpg)
Het is officieel. Sinds gisteren zijn Opel en Vauxhall definitief eigendom van PSA Group (Peugeot, Citroën en DS). Daarmee wordt het Franse concern na Volkswagen de op een na grootste autofabrikant van Europa.
“We zijn vandaag getuige van de geboorte van een echte Europese kampioen”, zei PSA-topman Carlos Tavares gisteren. “We zullen ervoor zorgen dat Opel en Vauxhall weer winstgevend worden en we zullen samen aan nieuwe industriestandaarden werken.” PSA Group denkt door de aankoop van Opel en Vauxhall synergievoordelen te kunnen behalen op het gebied van inkoop, productie en productontwikkeling. Die voordelen zouden oplopen tot zo’n 1,7 miljard euro, aldus PSA Group.
Achtentachtig jaar
Opel draait al zo’n achttien jaar verlies. Het doel van de fabrikant is nu om tegen 2020 een winstmarge van 2 procent te hebben. Zes jaar later moet die gegroeid zijn naar 6 procent. PSA Group heeft ongeveer 2,2 miljard euro neergeteld voor Opel, dat hiervoor achtentachtig jaar lang in handen was van General Motors. Opel was voor het Amerikaanse concern decennialang een echte ‘cash cow’, die Amerikaanse verliezen compenseerde. Totdat het eind jaren negentig alleen maar bergafwaarts ging met het Duitse merk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet