Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 11 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Ook Fiat heeft nu alleen nog auto’s mét een elektromotor

Fiat maakt zich op voor een toekomst zonder verbrandingsmotoren. Vanaf vandaag heeft elke Fiat een elektromotor.

Schrik niet: niet elke Fiat is nu volledig elektrisch. Integendeel. Fiat levert al zijn modellen nog met een verbrandingsmotor, maar die hebben vanaf vandaag ook altijd een elektromotor. Elke Fiat is zodoende dus een (milde) hybride, of een volledig elektrische. Alhoewel dat laatste vooralsnog enkel is voorbehouden aan de 500.

Hybrid

De Panda en 500 ontvingen in 2020 al een mild-hybride-aandrijflijn, maar de Tipo en 500X krijgen nu ook een geëlektrificeerde aandrijflijn. Beide modellen krijgen de type-aanduiding ‘Hybrid’ en vervangen de instapversies die geen vorm van elektrificatie aan boord hadden.

In de neus ligt een 1,5-liter viercilinder turbomotor. Die is volgens Fiat nieuw, maar is in feite een doorontwikkeling van de reeds bekende FireFly-motoren. In de standaard zeventraps automaat met dubbele koppeling monteren de Italianen een 15 kW sterke elektromotor. Het systeemvermogen van de Tipo en 500X komt daarmee uit op 130 pk. Het koppel bedraagt 240 Nm. Een riemaangedreven startmotor vervangt de reguliere dynamo. Jeep maakt gebruik van dezelfde aandrijflijn in de Compass en Renegade. Die staan immers op hetzelfde platform.

Jeep Compass en Renegade nu ook met minder stroom

Elektrisch rijden

Met die 15 kW sterke elektromotor kunnen de nieuwe Fiat-modellen volledig elektrisch rijden, zij het tot een snelheid van 20 km/h. Een 1,8 kWh-accu zorgt in die situaties voor de toevoer van stroom. Manoeuvreren en vanuit stilstand accelereren gebeurt dus altijd elektrisch, maar de verbrandingsmotor verzet altijd het meeste werk. De aandrijflijn moet een CO2- en brandstofreductie van tot 15 procent realiseren ten opzichte van de uitgaande instapmotoren, aldus de fabrikant.

Praktisch verandert er vrijwel niets aan de modellen. De Fiat 500X is nog altijd net zo ruim, omdat de accu in de middentunnel is verwerkt. Ook mag-ie nog altijd 1450 kilogram aan de haak slaan.

Open dak

Overigens heeft Fiat nog een nieuwigheid voor de 500X Hybrid. Vanaf nu is het model namelijk ook leverbaar met een een stoffen en elektrisch bedienbare ‘Dolcevita’-schuifdak. Die constructie kennen we al van de reguliere Fiat 500, maar is dus nu ook op diens opgehoogde broertje leverbaar.

De Fiat 500X kan al besteld worden en staat vanaf 30.990 euro op de prijslijst. De importeur verwacht dat de auto medio mei in ons land aankomt.

Nieuwe Fiat Punto

Vanaf volgend jaar gaat Fiat overigens grotere elektrische stappen maken. In 2023 presenteert de fabrikant namelijk een volledig nieuw elektrisch model, dat waarschijnlijk de naam Punto gaat dragen. Hij zal gebruikmaken van techniek die reeds binnen Stellantis beschikbaar is, zo liet ceo Olivier François vorig jaar aan Autovisie weten. Vanaf dat moment stelt de autobouwer elk jaar een nieuwe elektrische auto voor. Ook de opvolger van de Panda, die we nu kennen onder de naam Centoventi, staat op de planning.

Koopwijzer: occasion Fiat Grande Punto (2005-2012)

Centoventi
Fiat Centoventi. (Afbeelding: Fiat)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.