Door deze auto ziet Onze Garage er véél beter uit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2FGR86-82-van-84.jpg)
Dames en heren, we hebben hem! Welkom Toyota GR86 in Onze Garage. We gaan een half jaar lang lol trappen in de achterwielaangedreven sportcoupé. Misschien wel de leukste nieuwe auto van het moment. Vinden we dat na zes maanden nog steeds?
De Toyota GR86 is de nieuwste aanvulling van onze duurtestvloot. Het wordt zeker geen garage queen, want we gaan veel kilometers maken met de speelse Japanner.
Onze Toyota GR86
Het is een GR86 Premium van 68.395 euro en in dit Ignition Red metallic komt er nog 1395 euro bij. Dan kost hij net geen zeventigduizend euro en de helft daarvan is belasting. Kijk vooral niet wat de GR86 in omliggende landen kost.
Hij staat in vergelijking met de Pure op één maat grotere wielen en op griprijker rubber. Deze gesmede 18-inch wielen zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4 in de maat 215/40 R18. Te plakkerig om het speelse karakter naar boven te halen? We zoeken het voor u uit.
Geen navigatie in de Toyota GR86
Voorts zijn aanwezig op de Toyota GR86 sportstoelen met verwarming, cruise control zónder automatische afstandsregeling, smartphone connectiviteit via een snoertje, climate control, dodehoekbewaking, parkeerhulp en meesturende led-koplampen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2FGR86-35-van-84.jpg)
Het centrale scherm ontbeert daarentegen een navigatiefunctie, maar zogezegd zijn Apple Carplay en Android Auto aanwezig. Het zijn allemaal zaken die de purist ter kennisgeving aanneemt, want het gaat om andere zaken bij de GR86.
Dure drinker
Standaard heeft de Toyota GR86 bijvoorbeeld tien jaar garantie, een handgeschakelde zesbak, een sperdifferentieel, een natuurlijk ademende boxermotor die doorgaat tot 7500 toeren per minuut, een gewicht van 1250 kg en een lage zitpositie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2FGR86-80-van-84.jpg)
Dat zijn alle basiselementen die autorijden zo leuk kunnen maken. Zo’n totaalpakket wordt door steeds minder merken aangeboden. De 2,4-liter boxermotor levert 234 pk bij 7000 toeren per minuut en het koppel piekt bij 3700 toeren per minuut op 250 Nm. Nadeel is wel dat de viercilinder enige eisen stelt, want hij drinkt bij voorkeur Euro98.
Knallen
De knusse cockpit van de Toyota GR86 maakt het een gezellige cabine om in te zitten. Met een lage zitpositie en het stuur lekker voor de borst. Helemaal zoals het hoort in een funauto. Net als zelf schakelen, zelf de afstand bepalen tot voorgangers en geen veiligheidssystemen die continu ingrijpen of uitgeschakeld moeten worden. Het is bijna onwennig lekker.
Knallen over een kronkelende bergpas is een belevenis in GR86, maar ook in het gewone verkeer voelt hij bijzonder. Voorlopig is het een en al genieten in de Toyota GR86. Heeft u andere ervaringen of vergelijkbare indrukken? Laat het ons weten.
Opel Astra GSe: Waarom dit niet de nieuwe liefhebbersauto is
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest Peugeot e-3008: deze knoppen krijg je niet altijd
-
Covermodel: Toyota Corona – pretentieloze proto-Japanner
-
Deze grote premium-SUV’s met V8 zijn als occasion best betaalbaar
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Deze occasion in de Golf-klasse is megazuinig en gaat niet kapot
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Oordeel na zes maanden: gaan we de Volvo EX30 missen? Niet echt
-
Dit is waarom de Toyota Urban Cruiser jou zo bekend voorkomt
-
Toyota brengt legendarisch model terug
-
Duurtest BMW i5: het luxeprobleem van de EV
-
Plug-in Toyota RAV4 veel goedkoper, dit kost de SUV in Nederland
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen