Remco Slump
Remco Slump Nieuws 24 jul 2023
Leestijd: 2 minuten

Onderzoek: ‘Consumenten willen geen abonnement op stoelverwarming’

Hoe kun je geld blijven verdienen aan nieuwe auto’s die de showroom hebben verlaten? Op die vraag hebben fabrikanten een antwoord gevonden: door klanten abonnementsgeld te laten betalen voor functies als stoelverwarming en een grootlichtassistent. Maar of consumenten dat willen…

Onderzoeksbureau S&P Global Mobility vroeg zich dat ook af en stuurde een enquête uit. En wat blijkt? Consumenten zijn best bereid om maandelijks te betalen voor bepaalde functies, maar dan moeten die functies wel een duidelijke meerwaarde bieden.

Veel kritiek op BMW-abonnement

BMW kreeg bakken kritiek over zich heen toen het vorig jaar abonnementen op opties introduceerde. Inmiddels zijn er meer merken die iets dergelijks hebben gelanceerd, zoals Mercedes en zelfs een volumemerk als Peugeot.

Vergeet Lynk & Co! Op deze SUV kun je óók een abonnement nemen

Automobilisten willen niet betalen voor functies als stoel- of stuurverwarming, blijkt uit het onderzoek van S&P, omdat ze gewend zijn om die standaard te krijgen of als onderdeel van een optiepakket.

Gratis proefperiode is belangrijk

Toch is 82 procent bereid om een abonnement af te sluiten, als het maar voor zaken is als een geïntegreerde dashcam, elektronische rijassistenten of een verbeterd navigatiesysteem.

Mercedes introduceert abonnement om sneller te accelereren

Ook vinden kopers het belangrijk dat ze opties gratis mogen proberen. Bij BMW kun je bijvoorbeeld de grootlichtassistent, de flitspaalinformatie in het navigatiesysteem en de parkeerassistent een maand lang op proef krijgen.

Snellere acceleratie voor EV’s

Voor merken is gebruikersinformatie van klanten zeer waardevol. General Motors heeft eerder dit jaar bekendgemaakt te stoppen met Apple CarPlay en Android Auto, waardoor automobilisten gedwongen zijn om het eigen systeem van GM te gebruiken, zodat de data naar de fabrikant stroomt.

BMW verwacht dat de kritiek op abonnementen wel overwaait

Elektrische auto’s bieden een interessante mogelijke toepassing van on demand-functies. Mercedes biedt bijvoorbeeld tegen betaling al een snellere acceleratie aan. Bij EV’s kan de aandrijflijn natuurlijk gemakkelijk softwarematig worden geknepen of krachtiger worden gemaakt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.