Onder deze Tron-pyjama schuilt de nieuwe, elektrische Renault 5
Is die filmverwijzing te oud? Want Tron stamt uit 1982. We halen het sciencefictionspektakel aan, omdat de nieuwe, elektrische Renault 5 op deze foto’s is bedekt met een zogenoemd wire frame, waarmee in de jaren tachtig primitieve computertekeningen werden gemaakt.
Ruim twee jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met de aankomende Renault 5. Hij werd geïntroduceerd als spectaculair studiemodel, dat qua uiterlijk duidelijk herinnert aan het oer-vijfje en zelfs elementen heeft van de roemruchte Renault 5 Turbo.
Renault 5 lijkt op concept car
Zijn er verschillen tussen de concept car en deze productieversie? Jazeker, op het eerste gezicht zien we dat de deurgrepen niet langer verborgen zijn en dat de buitenspiegels nu een fatsoenlijk formaat hebben.
Verder valt er eigenlijk weinig te zien aan deze in het zwart geklede Renault 5’s. Ze lijken verbazingwekkend veel op het eerder gepresenteerde studiemodel, maar doen wel minder dik aan. Het zal te maken hebben met de minder extreme lichtmetalen wielen.
Daarbij zijn er ongetwijfeld her en der kleine details veranderd. Dit om de cententellers bij Renault tevreden te stellen en het de mensen van de productieafdeling gemakkelijker te maken.
Ontwerpelementen die blijven zijn het ‘luchtrooster’ links op de motorkap, de ietwat uitgebouwde wielkasten en de vierkante elementen in de voorbumper. Nieuw, ten opzichte van de concept, is de laadpoort linksvoor.
Bouw van voorserie-exemplaren
Renault is nu druk bezig om een reeks van enkele tientallen voorserie-exemplaren te bouwen. Die worden in de komende maanden grondig aan de tand gevoeld. De Renault 5 komt in 2024 – dus volgend jaar – op de markt.
Nog een verschil ten opzichte van het studiemodel, dat we zojuist hebben opgemerkt, is de lichtbalk achter op het kofferdeksel. De uiteindelijke 5 spelt daarin de merknaam ‘Renault’ uit, met rechts ernaast de historische typeaanduiding ‘5’.
Waarom model uit het verleden?
Waarom brengt Renault eigenlijk een model uit het verleden terug? “Door de overgang naar elektrische aandrijving verliezen auto’s een deel van hun karakter”, stelt ontwerper Sandeep Bhambra tegenover Autovisie.
“En als er iets is dat oudere modellen in overvloed hebben, dan is het karakter. De Renault 5 wordt al decennia niet meer gemaakt, maar is nog steeds geliefd. Als je er een tegenkomt, kun je niet anders dan glimlachen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze compacte crossover met hoge instap is een aantrekkelijke occasion
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
Covermodel: Renault 25 – Met goedkeuring van de Franse president
-
In beeld: de ontwikkeling van de nieuwe Renault 5
-
Smart #3 vs. Renault Megane E-Tech: de beste elektrische auto
-
Deze betaalbare Renault 5 is klaar om bestseller te worden
-
De Mitsubishi Colt verslaat de Renault Clio op slechts één punt
-
Deze gezinsauto koop je voor minder dan 10.000 euro als occasion
-
Dit is waarom de Renault Clio nog steeds een goede keuze is
-
Waarom deze gezins-EV een erg goede deal is
-
Duurtest: de elektrische Renault Megane is bij vlagen zéker sportief
-
Waarom de Renault Vel Satis al vanaf het begin gedoemd was | Sjoerds Weetjes 377