Remco Slump
Remco Slump Nieuws 19 mei 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom het idee voor deze Renault 5 van Peugeot is gejat

De wat oudere lezers hebben waarschijnlijk fijne herinneringen aan de Peugeot 205 en 306 Cabriolet. Fraaie, stijlvolle auto’s waren dat, die in een hele reeks speciale edities te krijgen waren. Deze Renault 5 heeft er zelfs eentje gejat van Peugeot.

Van zowel de Peugeot 205 als 306 Cabriolet was een Roland-Garros-editie, genoemd naar het Franse grandslamtennistournooi. De uitvoeringen waren altijd donkergroen met een licht interieur.

Renault 5 Prototype Roland-Garros

Peugeot gebruikt de aanduiding Roland-Garros al vele jaren niet meer, dus is Renault in het gat gestapt. Dit is de Renault 5 Roland-Garros. Niet in het groen, maar in het matwit.

Renault 5
(Afbeelding: Renault)

Verder valt er eigenlijk weinig te zien aan het Roland-Garros-vijfje. In de roosters achter de voorwielen zitten nu kleine kruisjes en een van achteren verlicht Roland-Garros-beeldmark.

De nieuwe Renault Espace: dé Europese MPV breekt met het verleden

Het blijft trouwens niet bij dit studiemodel alleen. Van de productieversie van de Renault 5, die volgend jaar op de markt verschijnt, komt ook een Roland-Garros-versie. Is het een topuitvoering of een speciale editie? Dat is nog niet bekend.

Renault 4Ever Trophy in historische kleur

Verder heeft Renault de 4Ever Trophy meegenomen naar het tennistoernooi in Parijs. Het studiemodel is voor de gelegenheid in Blue Ile-de-France gespoten, een kleur die in 1962 voor het eerst te zien was op de Renault 4L.

Renault 5
(Afbeelding: Renault)

De 4Ever Trophy gaat in 2025 in productie als elektrische tegenhanger van de Captur. Je moet de dikke wielen, het dakrek, de zwarte bumpers, spoorverbreders en zijskirts wegdenken, dan zie je de uiteindelijke Renault 4.

Denk de dikke bumpers weg en je ziet de nieuwe Renault 4

Waarom klassieke modellen terugbrengen?

Waarom brengt Renault eigenlijk twee modellen uit het verleden terug? “Door de overgang naar elektrische aandrijving verliezen auto’s een deel van hun karakter”, stelt ontwerper Sandeep Bhambra tegenover Autovisie.

“En als er iets is dat oudere modellen in overvloed hebben, dan is het karakter. De Renault 4 en 5 worden al decennia niet meer gemaakt, maar zijn nog steeds geliefd. Als je er een tegenkomt, kun je niet anders dan glimlachen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.