Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 26 nov 2021

Dit zijn de meest onbetrouwbare supercars

Om een supercar te kopen, moet je flink in de buidel tasten. Maar dat betekent niet direct dat je een betrouwbare auto koopt. Dit zijn de meest onbetrouwbare supercars.

Goed, zulke lijstjes moeten we natuurlijk altijd met een korreltje zout nemen. Ze zijn nooit voor de volle honderd procent representatief en worden vaak gebaseerd op ietwat beperkte data. Elk jaar duiken er verschillende en vergelijkbare lijstjes op, die vaak gebaseerd zijn op de ervaringen van eigenaren die specifieke problemen met een onderzoekspartij delen.

Lexus ES behaalt hoogste score ooit in betrouwbaarheidsonderzoek

Terugroepacties

Het Amerikaanse USwitch heeft ‘onderzoek’ gedaan naar de betrouwbaarheid van supercars. Dat onderzoek is niet gebaseerd op de ervaringen van eigenaren, maar op data die van fabrikanten zelf komt. Het heeft namelijk gekeken naar het aantal terugroepacties per supercar gedurende de levenscyclus van een auto.

ferrari_360_modena_7
Ferrari 360

Dit zijn de meest (on)betrouwbare automerken volgens de Consumentenbond

Met stipt op nummer 1 van de lijst met meest onbetrouwbare supercars, staat de Mercedes-AMG GT. De Duitse autobouwer riep de fraaie supercar namelijk liefst 18 maal terug. En dat terwijl de auto slechts zeven jaar in productie was. Dat betekent dat eigenaren hun auto gemiddeld elk jaar 2,6 keer terug naar de dealer moesten brengen om een probleem op te lossen.

Discutabel onderzoek

Op de tweede plek staat de Porsche 911, en daar wordt het onderzoek van USwitch al wat discutabel. Het stelt dat de 911 17 terugroepacties heeft gehad, specifiek sinds 1992. Ook gaat het niet in op de verschillende varianten van de 911, want daarvan zijn er bijna eindeloos veel van verschenen. Volgens USwitch moest een 911 in de geschiedenis 0,6 keer per jaar verplicht terug naar de dealer. Best weinig, als je je bedenkt hoeveel verschillende modellen er in al die jaren op de markt zijn gebracht. Toch is het volgens het ‘onderzoek’ genoeg om de Porsche op de tweede plek van meest onbetrouwbare supercars te zetten.

Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo

Op de derde plek van onbetrouwbare supercars staat de Maserati GranTurismo. Opnieuw geeft USwitch verder geen specificaties en verdere details, enkel dat-ie 8 terugroepacties heeft gehad in de tijd dat-ie op de markt was. Dat komt neer op 0,7 keer per jaar.

Reviews

Overigens vindt USwitch het ook relevant om verschillende reviews uit de autojournalistiek bij dit onderzoek te betrekken. Die gaan normaliter niet echt in op de betrouwbaarheid van supercars, daar dat voor een journalist niet te testen is gedurende een of meerdere dagen wanneer hij of zij die auto aan de tand kan voelen. De Mercedes-AMG GT kreeg een gemiddelde van 4,1 punten uit 5. De Porsche deed het met een score van 4,8 punten uit 5 beter. De Italiaanse schone kreeg een gemiddelde score van 3,4 punten uit 5. Daarnaast heeft het ook gekeken naar het percentage auto’s dat zonder problemen door de MOT (APK) is gekomen.

AudiR8

Meest onbetrouwbare supercars

Hieronder de lijst met de tien minst betrouwbare supercars volgens het onderzoek van USwitch. Het onderzoek van USwitch zou er zélf in ieder geval ook tussen kunnen staan.

Positie

Fabrikant

Model

APK-slagingspercentage

Gemiddeld aantal terugroepacties per jaar

Reviews

Gemiddelde betrouwbaarheid (uit 10 punten)

1

Mercedes-AMG

GT

92.8%

2.6

4.1

3.22

2

Porsche

911

87.0%

0.6

4.8

4.40

3

Maserati

GranTurismo

82.2%

0.7

3.4

5.00

4

Ferrari

488 Spider

85.7%

1.0

4.8

5.93

5

Aston Martin

DBS

92.7%

1.1

4.5

5.96

6

Ferrari

360

91.0%

1.2

4.0

6.29

7

Ferrari

F355

88.9%

0.8

3.6

6.67

8

Ford

GT

89.1%

0.5

4.8

6.99

9

Lamborghini

Aventador

93.9%

0.6

4.0

7.38

10

Audi

R8

87.7%

0.1

4.8

7.46

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Dit zijn de meest onbetrouwbare supercars
Sluiten