Om te smullen: Maserati Ghibli en Quattroporte nu ook als snelle Trofeo
De Maserati Levante was er al als Trofeo. Die snelste versie van de SUV gaat al sinds 2018 mee, maar nu krijgen ook de Ghibli en Quattroporte de Trofeo-behandeling.
Snellere en sportievere varianten van al mooie modellen zijn altijd leuk. Kijk naar de BMW M3, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio of de Mercedes C63 AMG. Stuk voor stuk overbodig in ons kikkerlandje, maar tegelijkertijd heerlijk speelgoed. Maserati’s zijn van zichzelf vaak al redelijk vlot te noemen, maar auto’s met de naam Trofeo zijn bij de fabrikant de absolute top. Eerder kreeg de Levante al een Trofeo-behandeling, met een 580 pk sterke V8 in het vooronder. Nu krijgen de Ghibli en Quattroporte deze motor in het vooronder, als vernieuwde versie.
Maserati Ghibli Trofeo met V8
Voor het eerst krijgt de Maserati Ghibli een achtpitter onder de motorkap. Die 3,8-liter V8 met twee turbo’s levert, net als in de Levante, 580 pk en 730 Nm. Bij de Levante wordt dat vermogen echter over alle vier de wielen verdeeld, bij de Ghibli over enkel de twee achterwielen met een mechanisch sperdifferentieel. De Ghibli moet met behulp van een achttrapsautomaat in 4,3 seconden vanuit stilstand op 100 km/h zitten. De topsnelheid ligt op 326 km/h. De Ghibli wordt ook voorzien van het Integrated Vehicle Control systeem, dat voor een beter weggedrag, extra actieve veiligheid en meer rijdynamiek moet zorgen.
Trofeo-behandeling
Ook de Quattorporte krijgt de motor van de Ghibli, alleen die auto gaat door het zwaardere gewicht in 4,5 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid blijft gelijk aan die van de Ghibli. De Quattroporte Trofeo krijgt ook achterwielaandrijving en beschikt eveneens over het eerder genoemde IVC-systeem. De twee nieuwe Trofeo-sportsedans worden ook voorzien van de rijstand ‘Corsa’. Via de Sport/Corsa-knop op de middentunnel staan alle rijsystemen van de auto in de Corsa-modus op scherp. Het gaspedaal reageert feller, het motorgeluid is meer aanwezig, de automaat schakelt sneller en de auto zakt via de instelbare dempers dichter tegen het asfalt. Het Traction Control- en ESP-systeem worden beperkt, en je kunt snel uit de startblokken met de Launch Control.
Uiterlijk zijn de Trofeo-uitvoeringen ook licht gewijzigd. Rondom zien we carbon-, verchroomde en rode details. Achterop zien we een nieuwe diffuser, in de spatborden nieuw ontworpen koelopeningen. De Ghibli krijgt ook twee openingen in de motorkap om extra hitte af te voeren. De achterlichten zijn nu in boomerang-stijl (een knipoog naar de prachtige Maserati 3200 GT) en aan de voorkant zien we een nieuwe grille, die alle Maserati-modellen vanaf volgend jaar krijgen. Standaard zijn de Ghibli en Quattroporte Trofeo uitgerust met 21-inch gesmede wielen, in combinatie met rode, blauwe, zwarte of zilverkleurige remklauwen. De keuze is daarbij in handen van de klant.
Vernieuwd multimediasysteem
Beide Trofeo’s zijn vanbinnen voorzien van het nieuwste Maserati Touch Control Plus multimediasysteem. Het display groeit van 8,4 naar 10,1-inch, krijgt nieuwe graphics en een eenvoudigere bediening voor de klimaatregeling. Het systeem bevat volgens Maserati een vier keer krachtigere processor dan voorheen en het systeem heeft een tien keer hogere schermresolutie dan zijn voorganger, die ingreep was dan ook meer dan nodig. Nederlandse prijzen voor de twee Trofeo-modellen worden in een later stadium bekendgemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce
-
Mag je toeteren om vrienden gedag te zeggen?
-
Koop dan! Met deze tweedehands ‘auto’ kun je 965 km/h rijden
-
Zo vervuilt het ‘heilige’ Tesla de natuur op grote schaal
-
Porsche komt terug op EV-doel: ‘Onze klanten willen brandstofmotor’
-
Dakar 2025: route, Nederlanders die meedoen en livestreams