Nissan maakt van Leaf hot hatch met 300+ pk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fnissan-leaf-e-2.jpg)
Nissan hintte al een keer naar de komst van een snelle Leaf, maar tot nu komt het merk niet verder dan een Leaf Nismo met evenveel vermogen als het reguliere model. Wellicht dat deze 309 pk sterke Leaf e+ een voorbode van iets nieuws is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fnissan-leaf-e-9.jpg)
De toekomst voor hot hatches staat onder druk. De CO2-eisen beperken de mogelijkheden en het lijkt erop dat ook deze categorie auto’s moet overschakelen op volledig elektrische aandrijving. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hard gaan op elektriciteit kost veel stroom. Dat betekent dat het bereik snel afneemt en dat wil je niet in een auto die voor dagelijks gebruik bestemd is. Kortom, het duurt nog wel even voordat we een elektrische hot hatch te zien krijgen. Of toch niet? Nissan heeft namelijk een Leaf e+ omgebouwd tot 309 pk sterke krachtpatser.
Regeneratieve remmen
De snelle Nissan Leaf heeft op iedere as een elektromotor en daardoor vanzelf vierwielaandrijving. De motoren zijn gezamenlijk goed voor 227 kW (309 pk) en 680 Nm. De auto zit tjokvol innovaties, zoals regeneratieve remmen op elk wiel. Deze worden afzonderlijk geregeld en reageren ook op stuurbewegingen, zodat de auto bochten op hoge snelheden kan nemen zonder dat de bestuurder daar veel input voor hoeft te geven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fnissan-leaf-e-1.jpg)
Om het sportieve rijgedrag te verbeteren, heeft Nissan de auto breder en korter gemaakt. De wielkasten zijn 42 mm uitgeklopt tot een totale breedte van 1,83 meter om ruimte te bieden aan de sportievere wielen (215/55 voor en 235/50 achter). Daarnaast kromp de auto precies één centimeter in de lengte (4,48 m). Die wielbasis blijft ongewijzigd op 2,7 meter.
Eenmalig project
Helaas laat Nissan verder helemaal niets weten over de auto. Geen prestaties, rondetijden of wat dan ook. Het enige wat we wel weten, is dat deze auto nooit in de verkoop gaat. Het is een eenmalig project van het merk om te laten zien wat het kan doen met een elektrische aandrijflijn. De technologie die deze Leaf in zich heeft, wordt binnenkort verder toegelicht als het merk een ‘next-generation EV’ aankondigt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zeekr onthult ‘Chinese Rolls-Royce Cullinan’ en het is geen EV
-
Nissan diep in de nestjes! Verlies negen keer zo groot als verwacht
-
Wegenbelasting op basis van oppervlak, niet gewicht, moet EV’s helpen
-
Chinese Maybach verkocht voor gigabedrag op autoshow
-
Nee, de nieuwe Ferrari draagt niet de naam Elettrica
-
CBS: plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels
-
Lynk & Co 900-ontwerper: ‘ook ik zie de gelijkenissen met Range Rover’
-
Hyundai gelooft nog steeds in waterstof: dit is de Nexo
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa