Nissan koopt Mitsubishi, Carlos Ghosn wordt CEO
![Logo of Mitsubishi Motors Corp is seen at its headquarters in Tokyo](https://img.autovisie.nl/images/UmzpToEvqNJJNRb6V62BLicz3aQ=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2F156315945.jpg)
De deal is officieel. Nissan krijgt Mitsubishi in handen door 34 procent van de aandelen in de geplaagde Japanse fabrikant te kopen. Carlos Ghosn, algemeen directeur van Renault en Nissan, neemt de leiding over bij Mitsubishi.
![Nissan Motor CEO Carlos Ghosn And Mitsubishi Motors Chairman And CEO Osamu Masuko Attend News Conference](https://img.autovisie.nl/images/CXfY2_umHGPtv7mzRpM25R6FqzY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FCARLOS_GHOSN__NISSAN__EN_OSAMU_MASUKO__MITSUBISHI__-_BLOOMBERG_-_AUTOVISIE.NL_-e1463046869295.jpg)
Nissan betaalt bijna 2,1 miljard euro voor de aandelen in Mitsubishi Motors, maar verwacht dat de kostenbesparingen voor het bedrijf alleen in het volgende fiscale jaar al oplopen tot ruim 211 miljoen euro. In de jaren daarna zou de overname Nissan zo’n 528 miljoen euro per jaar schelen. Mitsubishi denkt in 2017 bijna 432 miljoen euro te kunnen besparen als gevolg van de deal.
“De partners gaan delen van hun productie, inkoop en productontwikkeling samenvoegen”
Volgens Ghosn zijn er op verschillende terreinen synergievoordelen te behalen. Zo gaan de partners delen van hun productie, inkoop en productontwikkeling samenvoegen en platformen delen. Mitsubishi’s plug-in hybridesysteem, zoals dat gebruikt in de Outlander PHEV zit, wordt de standaard binnen de Renault-Nissan Alliantie.
Grootste fabrikanten
Door de overname wordt de Renault-Nissan Alliantie een van de grootste autofabrikanten ter wereld, aldus Ghosn, met een jaarlijkse productie van meer dan tien miljoen voertuigen. Daarmee nestelt het samenwerkingsverband zich tussen gekende grootheden als de Volkswagen Group en de Toyota Motor Corporation.
Vetorecht
De Japanse wet zegt overigens dat een aandeel van minimaal een derde in een bedrijf genoeg is om vetorecht te hebben in het bestuur. Dus hoeft Nissan niet meer dan 34 procent van de aandelen in handen te hebben voor een overname. Mitsubishi Heavy Industries heeft met 20 procent het op een na grootste aandeel in Mitsubishi Motors.
LEES OOK: MITSUBISHI SJOEMELT AL SINDS 1991 MET BRANDSTOFVERBRUIK
Net als Volkswagen is Mitsubishi in een emissieschandaal verwikkeld. De autobouwer heeft in Japan gesjoemeld met de uitstoot van 624.000 compacte auto’s, waarvan 468.000 voor Nissan zijn gebouwd. Afgelopen week stelde het bedrijf zijn verwachtingen voor het huidige fiscale jaar bij. Er wordt een verlies van ruim 2,1 miljard euro voorspeld.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?