Volkswagen flikt het opnieuw! De nieuwe Golf ziet er uit als de vorige generaties Golf. Toch, hij is wel degelijk vers van de tekentafel gekomen, want kijk maar naar de profiellijn.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

De vouw over de flanken loopt nu niet boven de handgrepen, zoals op de Volkswagen Golf 6, of eronder, zoals op de Golf 7, maar er dwars doorheen. De lijn loopt nu over de gehele carrosserie, want middels de grille en achterklep zijn de profiellijnen met elkaar verbonden. De Golf 8 is echt nieuw. Dat valt pas op wanneer je er een vorige generatie naast zet. Waar de Golf 6 en 7 van elkaar verschillen door de vorm van de tankklep, daar zie je bij de nieuwste bestseller van Volkswagen een opnieuw gestileerde C-stijl. De zo karakteristieke dakstijl in C-vorm kent een scherpere hoek, wat de dynamiek van de vijfdeurs hatchback -een Variant volgt later- moet versterken. Om de Golf er sportief uit te laten zien, is de koets enkele centimeters lager en loopt het dak na de B-stijl sneller af. De spoiler op de achterklep maakt het dak optisch langer, terwijl de achterruit schuiner staat.

Kleine grille

De Golf 8 is een fractie minder breed, maar het deel boven de taillelijn levert extra in waardoor de Golf nu een brede heuplijn heeft. Aan de voorzijde vallen de lichtunits op. Ze lijken op de lampen van de vorige Golf, maar dan onderste boven. Volkswagen levert standaard led-techniek. Er is keuze uit drie systemen. Op de duurste exemplaren kent het systeem een matrix-functie. De lichtbundel wordt aangepast, afhankelijk van tegenliggers, verkeersborden, bochten en snelheid. De lichtunits zitten relatief laag in de neus. Geen eerdere Golf heeft overigens zo’n kleine grille. De nadruk van de koellucht ligt op de onderbumper. Mistlampen ontbreken in het standaardontwerp. De GTI krijgt echter wel mistpitten onderin.


Twee schermen

Waar de verschillen tussen de Golf-edities aan de buitenzijde altijd beperkt blijft, daar kiest Volkswagen altijd wel voor een danig herzien dashboardontwerp. De stap is ditmaal groot. Meteen in het oog springen de twee display’s, een 10 inch groot exemplaar achter het stuurwiel, een 8,25 of optioneel 10,25 inch groot scherm centraal in het dashboard. Wellicht nog opvallender is het ontbreken van de traditionele schakelaars. De binnenhuisarchitecten van Volkswagen hebben het aantal gereduceerd en de overgebleven stuks vervangen door kostbare tiptoetsen. Het bedienen van een aantal functies kan ook door handbewegingen, zoals het bladeren door het entertainmentsysteem en het in- en uitschakelen van de interieurverlichting. Door te vegen onder het scherm stel je het radiovolume, de ventilatiesnelheid en de stoelverwarming in. Op een dergelijke manier open of sluit je ook het panoramadak.

Volkswagen Shop

Alleen de bediening van de portierramen kennen de bekende tuimeltoetsen. Niet alleen omdat die goedkoper zijn, ook omdat je die instinctief bedient door met de schakelaar dezelfde beweging te maken als de ruit zelf. Op het stuurwiel zitten nog conventionele knoppen. Wie ervoor kiest om geen adaptieve cruise control te bestellen, krijgt toch de knoppen daarvoor op het stuurwiel. De aansturing ervan is echter gedeactiveerd, maar kan via de Shop-functie met aangemaakt betaalaccount naar wens worden geactiveerd. Datzelfde geldt voor voice-control dat van Alexa wordt betrokken. Volkswagen geeft aan dat de Golf altijd online is.


Mobile Key

Een leuke gimmick is de Mobile Key. De digitale code van de sleutel kun je in je smartphone zetten, waarna je feitelijk de traditionele sleutel niet meer nodig hebt om met de auto op pad te gaan. De code kan tot op wel vijftien mobiele apparaten worden geïnstalleerd. Mocht er inderdaad veel verschillende mensen met de Golf rijden, dan kun je via het centrale display een profiel aanmaken, zodat de instelling van de elektrisch bedienbare bestuurdersstoel, de airconditioning en buitenspiegels direct goed staan wanneer je het [profiel selecteert. De optionele adaptieve cruise control reageert via het navigatiesysteem op aankomende rotondes, bochten en maximumsnelheden. Het kan voorts files detecteren.

VW Golf 8 -23
VW Golf 8 -24
VW Golf 8 -20
VW Golf 8 -21
VW Golf 8 -22
VW Golf 8 -4
VW Golf 8 -1
VW Golf 8 -2
VW Golf 8 -3
VW Golf 8 -5
Volkswagen Golf 8 PHEV
VW Golf 8 -8
VW Golf 8 -9
VW Golf 8 -19
VW Golf 8 -18
VW Golf 8 -17
VW Golf 8 -16
VW Golf 8 -11
VW Golf 8 -15
VW Golf 8 -10
VW Golf 8 -12
VW Golf 8 -13
VW Golf 8 -7
VW Golf 8 -14

Twee plug-in hybrides

De technische basis wordt gelegd door de van de 4,28 meter lange Golf 7 bekende MQB-platform. De wielbasis is onveranderd, net als de keuze voor twee verschillende achterasconstructies. Op motorisch vlak lanceert Volkswagen nieuwe aandrijflijnen, waarvan een deel geëlektrificeerd is middels een 48V-boordsysteem. Aan de basis staat een reguliere 1.0-driecilinder, gevolgd door verschillende vierpitters. De vermogens lopen uiteen van 95 tot 245 pk voor de benzineblokken (inclusief twee stekkerhybrides) en 115 en 150 pk voor de diesels. Later komen nog een GTD, GTI en een R. Laatstgenoemde krijgt volgens VW meer dan 300 pk, maar wordt volgens onze informatie 333 pk!


Uitgesteld

Volkswagen zet de nieuwe Golf in maart bij de dealer. Dat is later dan gepland. In eerste instantie had de productie van de Golf al halverwege dit jaar van start moeten gaan. Alle nieuwe technische, digitale ontwikkeling zorgen echter voor de vertraging. Veel systemen waren niet op tijd klaar.

Volkswagen Golf 8 -1
Volkswagen Golf 8 -2
Volkswagen Golf 8 -3
Volkswagen Golf 8 -4
Volkswagen Golf 8
Volkswagen Golf 8 -6
Volkswagen Golf 8 -7
Volkswagen Golf 8 -9
Volkswagen Golf 8 -8
Volkswagen Golf 8 -18
Volkswagen Golf 8 -19
Volkswagen Golf 8 -20
Volkswagen Golf 8 -21
Volkswagen Golf 8 -22
Volkswagen Golf 8 -23
Volkswagen Golf 8 -11
Volkswagen Golf 8 -12
Volkswagen Golf 8 -15
Volkswagen Golf 8 -16
Volkswagen Golf 8 -17
Volkswagen Golf 8 -25
Volkswagen Golf 8 -24
Volkswagen Golf 8 -13
Volkswagen Golf 8 -14