Nieuwe Land Rover Discovery toont neus
De vijfde generatie Land Rover Discovery stapt af van de herkenbare vierkante vorm. Het design van de auto wordt meer in lijn met dat van de rest van het gamma. De onthulling is nog een paar weken weg, maar Land Rover toont nu alvast de nieuwe neus.
Lichter
Op de vooravond van de Autosalon van Parijs trekt Land Rover in Engeland het doek van de nieuwe Discovery. Het uiterlijk mag dan volledig nieuw zijn, het blijft volgens Land Rover wel gewoon een Discovery en dus moet hij aan dezelfde eisen voldoen als zijn voorganger. Hij moet net zo goed zijn in het terrein en als gewoonlijk plaats beiden aan zeven personen. Tegelijkertijd moeten de prestaties op de weg een stuk verbeteren en moet hij vooral lichter worden. De huidige Discovery is met zijn leeggewicht van 2.557 kilogram namelijk extreem zwaar vergeleken met andere SUV’s van zijn formaat. Een Range Rover Sport, waar de nieuwe Land Rover Discovery zijn platform mee deelt, is ruim 400 kilogram lichter.
Viercilinder
De overeenkomsten met de Range Rover Sport stoppen daar niet. Net als de vernieuwde versie van die auto gaat de Discovery namelijk ook gebruikmaken van een 2,0 liter viercilinder dieselmotor met 240 pk. De huidige Discovery is alleen leverbaar met 3,0 liter zescilinders. Die motoren blijven ook leverbaar en zullen in de nieuwe bovendien meer vermogen krijgen dan voorheen. De komst van de viercilinder betekent ook dat de nieuwe Discovery waarschijnlijk een lagere vanafprijs gaat krijgen, omdat de CO2-uitstoot lager is en daarmee ook het BPM-bedrag.
BEKIJK OOK: VIDEO: RANGE ROVER SPORT SVR GETEST
Luxueuzer
De Discovery moet een bredere kopersgroep gaan bedienen dan ooit. Aangezien de Land Rover Defender uit productie is gegaan moet het model klanten van die auto ook naar de Discovery trekken, terwijl klanten van een rijk uitgeruste Discovery bediend moeten worden met nog meer luxe. De auto wordt leverbaar met alle assistentiesystemen uit de Range Rover Sport, waaronder een noodremsysteem, een rijbaanassistent en ook de nodige hulpsystemen voor het rijden met een aanhanger. Net als zijn voorganger moet hij namelijk weer 3.500 kg aan trailer kunnen trekken.
Begin volgend jaar moet de auto op de markt komen. Zijn onthulling vindt plaats op 28 september in Engeland en een dag later wordt hij getoond op de beursvloer van de Autosalon van Parijs.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard