Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 21 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe Honda Civic Type R doet alles nét iets beter

Honda trekt officieel het doek van de nieuwe Civic Type R. Dat het model eraan zat te komen, was al even bekend. Nu is voor een deel duidelijk wat deze hot hatch allemaal in huis heeft.

En dat is niet mis. Het model is de krachtigste Civic in 25 jaar tijd, natuurlijk voorzien van een VTEC-turbomotor.

Nieuwe Honda Civic Type R is krachtigste ooit

In de huidige Civic Type R is Honda’s 2,0-liter viercilinder goed voor 320 pk en 400 Nm. Hoeveel vermogen de krachtbron van de elfde generatie krijgt, is vooralsnog onduidelijk – maar Honda belooft meer peekaas dan ooit tevoren.

Honda Civic Type R, 2023
(Afbeelding: Honda)

Door de turbo van de Civic te herzien, is deze compacter en efficiënter geworden, aldus de fabrikant. Ook het drievoudig uitlaatsysteem is aangepakt. Dat zorgt voor een betere specifieke massa, oftewel minder kilo’s per pk. Het model is bovendien de auto met het meeste (specifieke) vermogen per liter motorinhoud in zijn klasse.

Om de motor op de ideale bedrijfstemperatuur te houden, krijgt de nieuwe Honda Civic Type R een verbeterde radiateur, zodat je zo lang mogelijk in de VTEC-zone met hoge toerentallen kan blijven.

Meer dan 320 pk op de voorwielen

Het vermogen wordt middels een mechanisch sperdifferentieel enkel naar de voorwielen gestuurd. Tussen de motor en het differentieel zit een vertrouwde handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten.

Honda Civic Type R, 2023
(Afbeelding: Honda)

Hoewel we niet veel te klagen hadden over de lekker strak en kort schakelende versnellingsbak van de vorige generatie, is deze verder verbeterd. Het schakelpatroon is aangepast en het rev-match-systeem helpt je nog beter tijdens het terugschakelen voor een bocht. Terwijl je met je voet op het rempedaal met daaraan gekoppeld nieuwe Brembo-remmerij drukt.

Al deze upgrades zorgen ervoor dat de nieuwe Honda Civic Type R een ronderecord voor voorwiel aangedreven auto’s neerzette op het Japanse Suzuka. Hij versloeg zijn voorganger met 0,873e van een seconde.

Typisch Honda Civic Type R-design

Ook qua design is het weer typisch ‘Type R’. Een flinke spoiler, zwarte details, Type R-logo’s en een diffuser die het uitlaatsysteem nog even extra accentueert. De lichtmetalen 19-inch wielen met Michelin Pilot Sport 4S-banden dragen bij aan de brute uitstraling.

Honda Civic Type R, 2023
(Afbeelding: Honda)

Spoilers, lipjes en zwarte details. In het interieur houdt Honda de Civic Type R wat rustiger. Hoewel de knalrode suède stoelen opvallen, zijn er weinig tierelantijntjes aan boord. Wel maakt de Japanner gebruik van veel fysieke knoppen. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijk switchen tussen rijmodi: Comfort, Sport, +R en Individual.

Wachten tot 2023

Prijzen en exacte motorspecificaties houden we nog even van Honda te goed. De eerste Europese exemplaren verwacht de fabrikant in 2023 te leveren.

Honda Civic Type R, 2023
(Afbeelding: Honda)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.