Nieuwe Honda Civic Type R doet alles nét iets beter
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F407792_HONDA_UNVEILS_ALL-NEW_CIVIC_TYPE_R-1.jpg)
Honda trekt officieel het doek van de nieuwe Civic Type R. Dat het model eraan zat te komen, was al even bekend. Nu is voor een deel duidelijk wat deze hot hatch allemaal in huis heeft.
En dat is niet mis. Het model is de krachtigste Civic in 25 jaar tijd, natuurlijk voorzien van een VTEC-turbomotor.
Nieuwe Honda Civic Type R is krachtigste ooit
In de huidige Civic Type R is Honda’s 2,0-liter viercilinder goed voor 320 pk en 400 Nm. Hoeveel vermogen de krachtbron van de elfde generatie krijgt, is vooralsnog onduidelijk – maar Honda belooft meer peekaas dan ooit tevoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F407797_HONDA_UNVEILS_ALL-NEW_CIVIC_TYPE_R.jpg)
Door de turbo van de Civic te herzien, is deze compacter en efficiënter geworden, aldus de fabrikant. Ook het drievoudig uitlaatsysteem is aangepakt. Dat zorgt voor een betere specifieke massa, oftewel minder kilo’s per pk. Het model is bovendien de auto met het meeste (specifieke) vermogen per liter motorinhoud in zijn klasse.
Om de motor op de ideale bedrijfstemperatuur te houden, krijgt de nieuwe Honda Civic Type R een verbeterde radiateur, zodat je zo lang mogelijk in de VTEC-zone met hoge toerentallen kan blijven.
Meer dan 320 pk op de voorwielen
Het vermogen wordt middels een mechanisch sperdifferentieel enkel naar de voorwielen gestuurd. Tussen de motor en het differentieel zit een vertrouwde handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F407795_HONDA_UNVEILS_ALL-NEW_CIVIC_TYPE_R.jpg)
Hoewel we niet veel te klagen hadden over de lekker strak en kort schakelende versnellingsbak van de vorige generatie, is deze verder verbeterd. Het schakelpatroon is aangepast en het rev-match-systeem helpt je nog beter tijdens het terugschakelen voor een bocht. Terwijl je met je voet op het rempedaal met daaraan gekoppeld nieuwe Brembo-remmerij drukt.
Al deze upgrades zorgen ervoor dat de nieuwe Honda Civic Type R een ronderecord voor voorwiel aangedreven auto’s neerzette op het Japanse Suzuka. Hij versloeg zijn voorganger met 0,873e van een seconde.
Typisch Honda Civic Type R-design
Ook qua design is het weer typisch ‘Type R’. Een flinke spoiler, zwarte details, Type R-logo’s en een diffuser die het uitlaatsysteem nog even extra accentueert. De lichtmetalen 19-inch wielen met Michelin Pilot Sport 4S-banden dragen bij aan de brute uitstraling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F407793_HONDA_UNVEILS_ALL-NEW_CIVIC_TYPE_R.jpg)
Spoilers, lipjes en zwarte details. In het interieur houdt Honda de Civic Type R wat rustiger. Hoewel de knalrode suède stoelen opvallen, zijn er weinig tierelantijntjes aan boord. Wel maakt de Japanner gebruik van veel fysieke knoppen. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijk switchen tussen rijmodi: Comfort, Sport, +R en Individual.
Wachten tot 2023
Prijzen en exacte motorspecificaties houden we nog even van Honda te goed. De eerste Europese exemplaren verwacht de fabrikant in 2023 te leveren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2F407799_HONDA_UNVEILS_ALL-NEW_CIVIC_TYPE_R.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom het kwakkelende Nissan een fusie met Honda ineens niet meer wil
-
Deze futuristische, elektrische Honda’s komen in 2026 al op de markt
-
Hoe deze twee superschattige Honda’s voor elkaar gemaakt zijn
-
Officieel! Honda, Nissan en Mitsubishi praten over fusie
-
Deze vier klassiekers en youngtimers gaan meer waard worden
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf