Vijfentwintig. Zoveel exemplaren zouden er in 1957 gebouwd worden van de Jaguar XKSS, een straatversie van de D-Type racewagen. Door een fikse brand werden er echter maar zestien gebouw, negen auto's gingen op in de vlammen. Nu wordt de productie afgemaakt en hebben alle negen een nieuwe eigenaar gevonden.

Jag_XKSS_Original_Image_230316_02Jag_XKSS_Original_Image_230316_02


1,5 miljoen euro

Eerder dit jaar liet Jaguar op de autoshow van New York nog weten dat er nog enkele exemplaren beschikbaar waren. Dat is nu niet meer het geval. Voor ieder exemplaar van de 1,5 miljoen euro kostende nieuwe klassieker heeft Jaguar nu een eigenaar gevonden. De eerste exemplaren moeten begin volgend jaar de weg op gaan.

LEES OOK: ZO BOUWT JAGUAR DE LAATSTE ZES LIGHTWEIGHT E-TYPES

Handgebouwd

Jaguar bouwt iedere XKSS met de hand in de nieuw opgerichte 'Experimental Shop', als onderdeel van Special Vehicle Operations. De bouw van één exemplaar neemt ongeveer twee tot drie maanden in beslag. De XKSS'en worden volledig naar de originele specificatie gemaakt. Voor Jaguar was het nog een hele klus om de exacte specificaties te vinden, aangezien vrijwel geen enkele XKSS in de wereld hetzelfde is. Na een lange zoektocht werden de originele tekeningen gevonden en ook werd er bij Jaguar een volledig nieuwe 3,4 liter zescilinder van de D-Type gevonden. Het worden dus geen replica's, maar 'continuations'. Ze schelen misschien zestig jaar in leeftijd, technisch zullen de nieuwe XKSS'en gelijk zijn aan hun oude broers.

Jag_XKSS_Original_Image_230316_03Jag_XKSS_Original_Image_230316_03


Jaguar XKSS

De Jaguar XKSS werd oorspronkelijk verzonnen voor de Amerikaanse markt. Toen Jaguar stopte met de deelname aan Le Mans, nadat ze de race in 1955, 1956 en 1957 met een D-Type hadden gewonnen, waren er nog 25 exemplaren van de auto over. De kenmerkende vin verdween en ook de scheidingswand tussen de bestuurder en passagier werd verwijderd. De auto kreeg een andere voorruit, deuren, chromen bumpers en een softtop en was vervolgens klaar voor straatgebruik. Overigens valt de prijs van 1,5 miljoen euro behoorlijk mee: het duurste exemplaar ter wereld wordt geschat op ongeveer twintig keer dat bedrag. Die auto was twee keer in het bezit van de legendarische Steve McQueen, die er ook twee keer zijn rijbewijs mee verloor.

Jay Leno

Het gerucht gaat dat Amerikaanse televisiester en autoverzamelaar Jay Leno een van de negen nieuwe exemplaren heeft gekocht. In 2014 reed hij voor zijn programma Jay Leno's Garage nog met de XKSS die ooit van Steve McQueen was: