Zelden wordt er tweemaal van een model afscheid genomen, maar Morgan is dan ook geen conventioneel merk. De Engelse autofabrikant geeft nu aan dat het definitief met de Plus 8 - want daar geldt de afscheidsreceptie wederom voor - is gedaan. De laatste vijftig exemplaren zullen allemaal in een speciaal jasje worden gestoken.


Morgan noemt de afscheidseditie 50th Anniversary Edition, want het naderende productie-einde valt samen met de vijftigste verjaardag van de Plus 8. Nu is de Plus 8 niet vijftig jaar onafgebroken in productie geweest, de Engelsen staakten al eerder de productie van de tweezits roadster. Dat was in 2004, toen de beschikbare motor, een V8 van Rover, uit productie werd genomen. In 2012 keerde het model terug in de Morgan-line up, zij het met een achtcilinder van een ander merk. Morgan sloot een overeenkomst met BMW voor de levering van de 4,8 liter V8. Nu, zes jaar later, is het wederom de krachtbron die het einde van de Plus 8 inluidt. BMW zelf gebruikt de 4.8 V8 al niet meer. Voor Morgan houdt de levering nu ook op.


Blauw met geel

De laatste 50 stuks beschikken uiteraard over BMW’s atmosferische 4.8 V8, waarmee de Plus 8 de sprint 0-100 km/h in 4,5 tellen aflegt en een top haalt van 248 km/h. Kenmerkender is de unieke aankleding. Dat begint met de blauwe lakkleur. De tint is een directe verwijzing naar de allereerste Plus 8 uit 1968. Op de motorkap, sleepogen en grille heeft Morgan met de hand een gele kleur aangebracht.

Limited Edition

Morgan stelt de afscheidseditie op de Autosalon van Genève, die van 8 tot en met 18 maart duurt, voor. De verkoop van de auto geschiedt via het dealernetwerk. De fabrikant geeft niet aan of de limited edition inmiddels is uitverkocht.


Van de Morgan Plus 8 zijn er sinds 1968 zo’n 6000 stuks vervaardigd. In Nederland zijn momenteel 244 exemplaren geregistreerd.