Afscheidseditie: Lichtgewicht Lotus 3-Eleven 430 heeft 436 pk
Nog even een ‘last hurrah’ van de Lotus 3-Eleven voordat hij definitief afscheid neemt. Deze 3-Eleven 430 heeft 436 pk en weegt slechts 920 kilogram. Spektakel en zweterige handen gegarandeerd dus.
Zoals heel veel Lotus-modellen wordt de 3-Eleven 430 aangedreven door een 3,5 liter supercharged V6 van Toyota. In dit straatlegale circuitspeeltje (en in de Exige Cup 430 bijvoorbeeld) produceert hij 436 pk en 440 Nm. Daarmee gaat de 3-Eleven 430 in 3,2 seconden naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid 290 km/h. Als je tenminste snel genoeg door de zes verzetten van zijn handgeschakelde versnellingsbak schakelt. De oorspronkelijke Lotus 3-Eleven – die in 2015 werd geintroduceerd op het Goodwood Festival of Speed – haalde 100 km/h in 3,4 seconden en hield het bij een top van 280 km/h voor gezien.
Twee nieuwe sportwagens
Het gaat goed met Lotus. De kleine Britse fabrikant heeft onder leiding van directeur Jean-Marc Gales een ware transformatie ondergaan. Niet zozeer qua modellen, maar wel qua winstgevendheid. Daarbij is Lotus nu eigendom van de Chinese Volvo-eigenaar Geely, dat een belang heeft van 51 procent. Recent is bekend geworden dat Lotus in de komende twee jaar twee nieuwe sportwagens gaat introduceren. Dat zullen de eerste nieuwe modellen zijn sinds de introductie van de Evora in 2009. Lotus werkt ook aan een SUV (welke fabrikant niet tegenwoordig?). Die komt pas in 2021 of 2022 op de markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland