Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F2023_12_07_08_20_46_Meet_XP_1_Morgan_s_new_experimental_prototype_Morgan_Motor_Company_Mozilla_.jpg)
Hadden we net de eurobiljetten uit onze broekzak gehaald om aan Morgan te geven, lezen we dat deze XP-1 helemaal niet in productie gaat. Laat hem dan ook niet aan ons zien, Morgan!
Hier worden we namelijk alleen maar hebberig van: een elektrische driewieler voor motorfietsachtige lol als de zon weer schijnt en de vogeltjes weer fluiten. En nu worden we blij gemaakt met deze dooie mus.
Testprogramma Morgan XP-1
De Morgan XP-1 is een prototype, met onder de huid een nieuwe elektrische aandrijflijn. Hij is in een jaar tijd ontwikkeld en gaat nu een testprogramma in van maximaal twee jaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F2023_12_07_08_22_29_Meet_XP_1_Morgan_s_new_experimental_prototype_Morgan_Motor_Company_Mozilla_.jpg)
De techniek aan boord moet in de nabije toekomst immers terug gaan komen in de auto’s die Morgan wél levert, zoal de Super (met drie wielen) en Plus (met vier wielen).
Kijk dan hoe deze Morgan Plus Four CX-T is aangekleed | Sjoerds Weetjes 313
Hoe groot zou de range zijn?
Waar wij benieuwd naar zijn, en waar Morgan niks over zegt, is de actieradius. In zo’n klein voertuigje als de XP-1 past natuurlijk niet een enorme batterij aan cellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F2023_12_07_08_21_50_Meet_XP_1_Morgan_s_new_experimental_prototype_Morgan_Motor_Company_Mozilla_.jpg)
Hoeft ook niet, want een driewieler als de XP-1 gaat natuurlijk nooit gebruikt worden voor de dagelijkse forensafstand of de vakantie naar Zuid-Frankrijk. Zo’n 200 kilometer zou waarschijnlijk al genoeg zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F2023_12_07_08_21_11_Meet_XP_1_Morgan_s_new_experimental_prototype_Morgan_Motor_Company_Mozilla_.jpg)
Om het bereik toch zoveel mogelijk te optimaliseren, heeft Morgan wel aan de aerodynamica van de XP-1 gesleuteld. Volgens de fabrikant is de luchtweerstand van de driewieler 33 procent lager geworden.
Heerlijk: dit is de fonkelnieuwe maar klassieke driewieler van Morgan
Digitaal display op dashboard
Grappig, in het interieur experimenteert het merk met een digitaal display op het dashboard. Dit om onder meer diverse layout’s en menustructuren te proberen. Zit er Apple CarPlay op, Morgan?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F2023_12_07_08_22_07_Meet_XP_1_Morgan_s_new_experimental_prototype_Morgan_Motor_Company_Mozilla_.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze sportwagenfabrikant heeft nog alles op een rijtje
-
Opel Corsa ineens fors goedkoper: dit is de oorzaak
-
Wordt W1 leukste McLaren ooit? Dit moet hem veel beter maken
-
Autoverzekering veel duurder: dit gebeurt er de komende jaren
-
Gelekt! Dit is de nieuwe MG 4
-
Mitsubishi Outlander PHEV krijgt het moeilijker dan z’n voorganger
-
Goedkoopste BYD snel in Nederland: dit is de verwachte prijs
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij
-
Bovag: ‘Voer weer subsidie in, want particulieren kopen geen EV’s meer’
-
Duik in de prijslijst: dit kost de goedkope Dongfeng Box
-
Benzine tanken in Duitsland of België: dit bespaar je vanuit jouw provincie