Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 12 feb 2021
Leestijd: 3 minuten

De Microlino is een moderne BMW Isetta en verschijnt dit jaar

Geef een klassieker een moderne jas en een elektrische aandrijflijn, en je hebt succes. Zo lijkt ‘t ten minste, gezien alle ‘elektromods’ van de laatste tijd. Micro Mobility Systems is echter al een stuk langer met een project bezig en is bijna klaar voor de marktintroductie van de Microlino.

Zie je dat autootje, dan denk je direct aan de beroemde BMW Isetta uit de vorige eeuw. Met z’n ei-vorm, verschillende spoorbreedtes, grote voordeur en lichtunits die zijn verwerkt in de buitenspiegels is het onmiskenbaar een moderne interpretatie van de Beierse ‘bubble car’. Heel nieuw is-ie overigens niet meer, want Micro Mobility Systems presenteerde de Microlino jaren geleden al. Het deed er echter een hele tijd over om een aantal prototypes te bouwen, maar dat ging niet van een leien dakje. “Een voertuig ontwikkelen is heel lastig en dat hebben we geweten. We zijn daarom erg voorzichtig geweest om te communiceren over onze productieplannen, maar dat durven we nu te doen”, zo schrijft het op de eigen website.

Productie Microlino begint dit jaar

Het bedrijf is namelijk klaar met de bouw van de Microlino 2.0 Prototype, die zich momenteel in de testfase bevindt. Deze tweede versie is volgens z’n makers vooral stijver en veiliger dan voorgaande versies. Micro Mobility Systems is van plan om voor de zomer 5 van deze prototypes te bouwen, zodat het kan beginnen met de homologatie voor de Europese markt. Als dat proces is voltooid, begint het met de productie van de Microlino. Nog voor het einde van het jaar moeten de eerste auto’s dan aan klanten worden geleverd.

De Microlino is dus een tweezits stadsautootje, die ongeveer 12.000 euro (excl. belastingen) moet gaan kosten. Voor dat geld krijg je een vierwieler met een vermogen van 11 kW, die binnen 5 tellen naar de 50 km/h sprint en een topsnelheid van 90 km/h heeft. Klanten kunnen kiezen tussen twee batterijpakketten. Wie voor een capaciteit van 8 kWh gaat, komt daar 125 kilometer ver mee. De 14,4 kWh-versie is goed voor 200 kilometer. Moet je de ‘m weer opladen, dan kan dat met een maximaal vermogen van 2 kW. In het geval van de kleinste batterij duurt het dan ongeveer vier uur om de ‘moderne Isetta’ weer helemaal op te laden.

Op de prototypes missen enkel nog de led-strips, die je hier wel op de digitale afbeeldingen van de Microlino ziet.

Citroën Ami

De Microlino is overigens 2,43 meter lang, 1,5 meter hoog en 1,45 meter breed. Het modelletje heeft een bagageruimte, die een zeer acceptabele 220 liter meet. Inclusief batterij weegt het guitige autootje 513 kilogram. Daarmee is het model vergelijkbaar met de Ami, het stadsautootje van Citroën. Die heeft wel wat mindere specificaties. De Ami heeft namelijk 6 kW en kan maximaal 45 km/h. Het batterijpakket van het Fransmannetje meet 5,5 kWh, goed voor 75 elektrische kilometers. Vergeet echter niet dat de Citroën ook een stuk goedkoper is, want de Ami is er voor net geen 7 mille.

Exclusief: eerste test met elektrisch stadsautootje Citroën Ami

Eventjes terug naar het bedrijf dat de Microlino ontwikkelt. Het vierwielige eitje is ontwikkeld door twee Zwitserse broers: Oliver en Merlin Ouboter. Hun vader richtte in 1999 Micro Mobility Systems op en verdiende miljoenen aan de door hem uitgevonden microscooter. Die noemen ze de Microletta, eigenlijk dé naam voor deze moderne Isetta. Gelukkig bekt Microlino ook wel lekker.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.