Porsche Taycan Turbo S zet snelheidsrecord neer, INDOOR!
Voor alles is een record, je kunt ‘t zo gek niet bedenken. Dat blijkt maar weer uit het laatste record dat Porsche met de Taycan Turbo S heeft neergezet. De sportsedan mag zich de snelste auto in een afgesloten ruimte noemen.
Juist ja, ook voor zoiets bestaat dus een record dat door Guinness World Records wordt bijgehouden. Dat was al zeven jaar in handen van de Fin Mikko Hirvonen, die met een XTRM Crosskart 140 km/h aantikte in het Expo Centre in Helsinki. En als er een type auto is die dat record kan verbreken, is het wel een elektrische, want die hebben maar weinig meters nodig om te accelereren.
Taycan Turbo S
Niet Tesla, maar Porsche durfde die uitdaging wel aan. Het heeft immers de Taycan Turbo S in de gelederen, die maximaal 752 pk levert en in 2,7 tellen naar de 100 km/h sprint. De topsnelheid van de Duitse elektrosedan bedraagt 260 km/h, maar da’s eigenlijk niet relevant. Dat haal je natuurlijk nooit in een afgesloten ruimte.
Belangrijker zijn die sprintcijfers. Maar met die prestaties alleen redt de Taycan het niet. Om zo’n record neer te kunnen zetten, is ook een groot en leeg gebouw nodig om doorheen te rijden. Porsche vond dat gebouw in New Orleans, waar het Ernest N. Memorial Convention Centre staat. Dat gebouw heeft een oppervlakte van ruim 90.000 vierkante meter en is dus uitermate geschikt om zo’n snelheidspoging te doen. Althans…
Gepolijst beton
Het Convention Centre is een beursvloer en heeft dus geen vloer van asfalt, maar eentje van gepolijst (lees: glad) beton. “Ik had niet echt vertrouwen in de recordpoging tot aan de eerste verkenningsronde. Het oppervlak van de hal is zo onvoorspelbaar en glad, dat je volledig vertrouwen in de auto moet hebben”, zo vertelt Leh Keen, de man die achter het stuur van de Porsche zat. “Het voelde aan als ijs. En als je voluit accelereert, sta je aan het einde voor een heel harde muur. Plots leek de enorme ruimte die we hadden heel erg klein.”
Desondanks hoefde Leh Keen maar één keer serieus het gas… eh, stroompedaal van de Taycan te vloeren om het record van Hirvonen te verpulveren. Tijdens de eerste snelheidspoging tikte de Taycan namelijk al een snelheid van 165,2 km/h aan. Een enorme opgave was het dus helemaal niet. Wel spectaculiair! “102 mijl per uur in een afgesloten ruimte, wat dacht ik wel niet?!”, aldus Keen. Kijk hieronder terug hoe dat eruitzag.
Daarom is het gek dat bijvoorbeeld Tesla, dat niet vies is van een record op z’n tijd, in de afgelopen jaren geen poging heeft ondernomen om het bestaande record met de Model S te overtreffen. Misschien wacht Elon Musk op de komst van de Model S Plaid+, die meer dan 1100 pk heeft en in ‘minder dan 2,1 seconden’ naar de 100 km/h sprint. Die auto moet eind 2021 verschijnen en zal waarschijnlijk een hoop records gaan verbreken.
Driftrecord
Overigens heeft de Taycan nog wel een aantal andere records in handen die waarschijnlijk moeilijker af te pakken zijn door bijvoorbeeld Tesla. Zo wist een Nederlandse testcoureur vorig jaar nog 42 kilometer lang te driften met een achterwielaangedreven Taycan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken