Mercedes G-Klasse profiteert van bpm-voordeel: prijs in Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2F24c0077-014.jpg)
Voor elektrische auto’s hoeft in Nederland geen bpm betaald te worden. Dit geldt in ieder geval tot 2024. De Mercedes G-Klasse maakt hier optimaal gebruik van. De elektrische variant is in Nederland namelijk veel goedkoper.
Hoewel een elektrische Geländewagen misschien niet direct door alle liefhebbers wordt gewaardeerd, gaan de woorden ‘terreincapaciteit’ en ‘elektriciteit’ erg goed samen. Elektromotoren zijn immers veel nauwkeuriger af te regelen en hebben direct koppel.
De elektrische Mercedes G-Klasse
In het geval van de elektrische Mercedes G-Klasse, die er vooralsnog enkel als G 580 EQ Technology is, heeft het merk gekozen voor vier elektromotoren. Hierdoor is ieder wiel los aan te drijven en kan de auto zelfs draaien als een tank. In onderstaande video laat Autovisie-hoofdredacteur Jaco Bijlsma zien hoe dat werkt.
De motoren van de Mercedes G-Klasse leveren maximaal 587 pk en 1.164 Nm aan koppel. Ondanks dat de offroader bijna 3.100 kilogram weegt, sprint hij in 4,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.
De elektromotoren zijn gekoppeld aan een accupakket met een capaciteit van 116 kWh. Hiermee kom je volgens de WLTP-meetmethode 473 kilometer ver op een acculading.
De prijs in Nederland
Omdat de volledig elektrische Mercedes G-Klasse uitgesloten is van bpm, is het de goedkoopste motorisering van het model. In Nederland ben je minimaal 149.967 euro kwijt voor de EV. De goedkoopste G met brandstofmotor kost 200.681 euro. Dat is de G450d, een diesel dus. Voor de G63 ben je minimaal 304.709 euro kwijt.
In onderstaande video vertellen we je alles van de elektrische G-Klasse en gaan we buiten de gebaande paden. Is hij ook als EV goed in het terrein?
Lees ook:
Ook interessant
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?