Mercedes-Benz S 680 Guard 4Matic is zware jongen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FMercedes-Benz-S-680-Guard-4MATIC-3.jpg)
Met een nog redelijk verse S-Klasse in de showroom wil Mercedes-Benz de klantengroep van onder andere criminelen, dictators, VIP’s, staatshoofden en bedreigde personen niet al te lang laten wachten op hun speciale S-Klasse. Vandaar dat de Duitse autobouwer al een gepantserde uitvoering van zijn topmodel beschikbaar heeft, de S 680 Guard 4Matic.
De autobouwer kondigt de eerste gepantserde S-Klasse aan. De vermelding van de term Guard zegt de kenners en doelgroep al meteen om wat voor voertuig het gaat. Sinds mensenheugenis levert Mercedes modellen onder de aanduiding Guard, zoals een G-Klasse, een E-Klasse en enkele generatie S-Klasse. Al die Guard-producten worden af-fabriek aangeboden, zodat de extra bescherming die de modellen bieden direct in het productieproces zijn doorgevoerd. Zo beschikt de S 680 Guard met zijn lange wielbasis over het beveiligingsniveau VR10, het hoogste niveau als het gaat om autobepantsering.
Bijvoorbeeld de zijramen van de S 680 Guard bestaan uit meerdere lagen, wat de ramen bijna 10 centimeter dik maken en de inzittenden tegen een kogelregen beschermen. De armored S-Klasse staat bovendien op runflat-banden van Michelin. Op deze zogeheten PAX-banden kan de auto nog 30 kilometer afleggen nadat ze zijn doorzeeft. Andere zaken zijn een aanwezige zuurstoftank, een communicatiesysteem met de buitenwereld en een brandblussysteem.
Twaalfcilinder
De aanduiding 680 en 4Matic slaan op de aandrijflijn van de gepantserde limousine. Het getal slaat op de krachtbron, een 6,0 liter V12-motor met een vermogen van 612 pk en een koppel van 830 Nm. In vergelijking met de twaalfcilinder zoals die onlangs voor de Mercedes-Maybach S-Klasse is aangekondigd, levert de krachtbron iets aan vermogen en trekkracht in. De aandrijfkrachten worden via vierwielaandrijving op de weg overgebracht, het 4Matic-systeem. Door het hoge gewicht begrenst de fabrikant de topsnelheid van de gepantserde limousine op 190 km/h. De S 680 Guard weegt namelijk dik vier ton.
Dik 5,5 euroton
De Mercedes-Benz S 680 Guard biedt plaats aan vier tot vijf personen, afhankelijk van de gekozen versie. De prijslijst start bij zo’n 5,5 ton, exclusief belastingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoop dubieuze Brabus G-Klasse
-
De nieuwe Dacia Duster is een budget mini-Hummer
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 208
-
Camper-eigenaren opgelet! Duizenden Nederlanders recht op schadevergoeding
-
Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla
-
Origineel Max Verstappen-pak van Grand Prix Nederland te koop
-
Car of the Year: dit is de shortlist met beste auto’s
-
Lancia dood? Nee, dit is de nieuwe Ypsilon
-
Deze betaalbare gezinsauto met enorme actieradius is potentiële verkooptopper
-
Nederlandse EV-subsidie blijkt lachertje naast de rest van Europa
-
NSU Ro 80 is een betaalbare klassieker met wankelmotor
-
Waarom Porsche de Panamera Sport Turismo de nek omdraait