Mercedes-Benz denkt nu al aan rigoureuze naamswijziging voor EV’s
Was je net gewend aan de naam die Mercedes-Benz op zijn elektrische modellen plakt? Jammer voor jou. Volgend jaar kun je namelijk weer opnieuw beginnen.
Wie bij Mercedes-Benz aanklopt voor een elektrische auto, hoeft alleen maar naar modellen te kijken die het EQ-label dragen. Best eenvoudig. Want wil je een elektrische GLB, dan kies je voor de EQB.
Een elektrische GLA? Juist, de EQA is dan jouw auto. Althans, dit jaar nog. Volgend jaar al schrapt Mercedes-Benz de gehele EQ-lijn.
EQ Power
Dat meldt het Duitse Handelsblatt op basis van bronnen. Want hoe simpel die EQ-lijn in eerste instantie ook klinkt, helemaal logisch is de type-aanduiding niet helemaal. Mercedes-Benz gebruikt de twee letters namelijk ook in diens hybride-modellen. De letters duiden daar op de elektrokracht die dergelijke modellen aan boord hebben. Denk aan zoiets als ‘EQ Power’. Dat geeft in die auto’s aan dat enkel de elektromotor(en) de aandrijving verzorgen.
Het EQ-label kan dus nogal voor wat verwarring zorgen, stelt Mercedes-Benz. Helemaal omdat de Duitse autobouwer bezig is om modellen zónder enige vorm van elektrische assistentie uit te faseren. Binnenkort is vrijwel elk model met een ster op de neus voorzien van enige vorm van elektrificatie. Dat betekent dus dat elk model het EQ-label zou dragen, in welke vorm dan ook. En dat maakt het niet zo makkelijk voor de consument, die op zoek is naar een model met een specifieke aandrijflijn.
Nieuw platform
Bovendien is Mercedes-Benz van plan om eind volgend jaar een nieuwe generatie elektrische auto’s op de markt te brengen. Dan presenteert het diens eerste modellen op het nieuwe en modulaire MB.EA-platform. Vanaf 2030 biedt het merk enkel nog elektrische auto’s aan.
Ook Mercedes-Benz (en AMG!) binnen afzienbare tijd volledig elektrisch
Mercedes-Benz heeft overigens zelf nog niet bevestigd of de EQ-aanduiding ook daadwerkelijk gaat verdwijnen, en wat het alternatief daar dan op is. De recent gepresenteerde EQE en EQS zullen namelijk ook na volgend jaar gewoon leverbaar zijn. Of Mercedes-Benz kiest voor een totaal andere type-aanduiding voor die modellen, is niet duidelijk.
Meer merken zijn onduidelijk
Mercedes-Benz is overigens bij lange na niet de enige fabrikant die een ietwat onduidelijke type-aanduiding voor elektromodellen gebruikt. DS gebruikt bijvoorbeeld de term E-Tense voor de volledig elektrische uitvoering van de 3. Die term komt echter ook terug op de 7, die een plug-in hybride-aandrijflijn heeft. Audi gebruikte tot voor kort de term E-tron op zowel diens elektrische SUV, als PHEV-modellen. Volvo deed iets soortgelijks met de term Recharge: dat woord kwam eveneens terug op zowel elektrische als PHEV-modellen. Inmiddels hebben Audi en Volvo diens terminologie aangepast, dus het is niet zo gek dat Mercedes-Benz binnenkort iets vergelijkbaars doet.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland