Autovisie
Autovisie Nieuws 15 jul 2020

Mercedes-AMG GT Black Series is GT2 RS uit andere kant Stuttgart

In zes jaar tijd lanceerde Mercedes-Benz vijf verschillende modellen onder het Black Series-label, maar op de zesde in de lijn moesten we zeven jaar wachten. Maak nu kennis met de GT Black Series. Mercedes-AMG had die tijd nodig om een van de meest extreme, opvallendste en gewelddadige modellen ooit te maken.

Nooit stond hij gepland, maar hij is gekomen. De GT Black Series. Mercedes-AMG had bij de ontwikkeling van zijn Porsche 911-concurrent gekozen voor een Coupé. Een Roadster stond vanwege de SL nooit op het programma. De open softtopversie kwam er tóch, onder druk van de klanten. Als uitvoeringen stonden alleen de GT, GT-S en GT-R gepland. Maar de klanten wilden meer. Ze wilden ook een GT3 RS à la Porsche, en zo kwam er de op de raceversie gebaseerde GT-R Pro. En nu, nu komt de tegenhanger van Porsches 911 GT2 RS, de GT Black Series. Het is de overtreffende trap van de GT, waarvoor Mercedes-AMG alle grenzen heeft opgezocht, zowel technisch als wat volgens de homologatie van straatauto’s is toegestaan.

Breedste grille

Kijk hem staan! Wat een machine. Een sportcoupé in zijn racetenue, alsof hij onderweg is naar het circuit voor een sprintrace. Hij doet de commercieel succesvolle GT-R degraderen tot een burgerlijk aangeklede sportcoupé. De Black Series heeft een monsterlijk design. Direct in het oog valt de breedste grille van alle GT’s op. Het komt niet voort uit de smaak van de designafdeling, maar is puur functioneel aangezien de centrale grille nu de enige opening voor de luchttoevoer voor de verbeterde 4,0-liter V8-motor, het koelpakket en het remsysteem is. Onder de grote bek met typische verticale lamellen bevindt zich de handmatig uitschuifbare frontsplitter van koolstofvezel.

Mercedes-AMG GT Black Series

Het hertekende front valt eveneens op door de koolstofvezel motorkap met zijn twee enorme luchtuitlaten. Ze zijn aanwezig om naast via de volledig vlakke vloer ook de warme lucht uit de motorruimte te laten. Het zorgt voor extra downforce op de vooras en draagt dus bij aan de overall downforce van 400 kg bij 250 km/h. Via de voorruitstijl, waarin een dunnere voorruit ligt, en het dak gaat de luchtstroom direct naar de enorme achtervleugel, waarover verderop meer. Ook de voorschermen met grote schubben zijn nieuw van de tekentafel gekomen omdat hun rol is gewijzigd. Ze zijn net als de motorkap, achterklep (met dunner glas) en het dak van koolstofvezel vervaardigd, om het wagengewicht maximaal te reduceren. Voor de (grotere) dorpelverbreders zijn louter elementen van koolstofvezel gebruikt in plaats van ze volledig van het lichtgewicht goedje te maken.

Mercedes-AMG GT Black Series

Stellage achterop

Kijk naar de GT Black Series en je aandacht wordt direct getrokken door die enorme stellage achterop. De achterspoiler is tweedelig, vervaardigd van carbon fibre en kent speciaal gevormde steunen van matcarbon. De heren uit Affalterbach hebben een extra flap aangebracht, die volledig elektronisch twintig graden van hoek verandert in de rijstanden AMG Dynamics, al kun je hem ook met een knop binnenin activeren. Hij beweegt tot 250 km/h. Op hogere snelheid ligt-ie vlak om zo een hogere topsnelheid te bereiken. De AMG GT Black Series haalt 325 km/h. Onderaan de bumper past AMG een dubbele diffuser toe, die tussen de twee maal twee uitlaateindstukken uitmondt.

Vermogen GT Black Series

Natuurlijk zorgt de bekende in Affalterbach met de hand gebouwde 4,0-liter V8-motor voor de aandrijving, maar de krachtcentrale is specifiek voor de GT Black Series onder handen genomen. Mede door de gewijzigde krukas, uitlaatspruitstukken, ontsteking, nokkenassen en turbinewielen (1100 kg lucht per minuut i.p.v. 900 kg, aldus Mercedes-AMG) levert het motorblok een vermogen van 730 pk, en dat is een recordoutput voor de krachtbron. Het koppel bedraagt 800 Nm en om die trekkracht richting de achterste aangedreven wielen te dirigeren, werd de automatische transmissie met zeven verzetten en dubbele koppeling herzien. Met deze achtpitter aan boord, die door de reeks modificaties de aanduiding LS2 achter de motorcode M178 heeft gekregen, zit de GT Black Series in 3,2 tellen van stilstand op 100 km/h. Voor de sprint 0-200 km/h geeft Mercedes-AMG nog geen exacte tijd op. Het merk houdt het voor nu op minder dan negen tellen.

Mercedes-AMG GT Black Series

AMG Track Pack

Hoe zwaar de GT Black Series precies is, geeft Mercedes-AMG ook niet op. De fabrikant heeft op tal van vlakken lichtere materialen toegepast om de massa te reduceren. Dat alles met het oog om de ‘Black’ ook tot een ideale circuitracer te maken. Voor wie meer dan een gelegenheidsrijder op het circuit is, levert Mercedes-AMG een AMG track Pack, bestaande uit een rolkooi, brandblusser en vierpuntsgordels. Het pakket verhoogt het wagengewicht met een kilo of 15, maar biedt wel extra veiligheid voor de maximaal twee inzittenden. Het AMG Track Pack is, zoals bekend, niet in alle landen leverbaar. De speciale Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO-banden behoren niet tot het circuitpakket. Ze zijn standaard en specifiek voor de Black Series ontwikkeld. Er zijn echter twee types met een afwijkende compound. Optioneel levert Mercedes-AMG als ‘tweede’ montage schoeisel met een hardere compound, dat meer geschikt is voor het circuit. De banden meten 285/35ZR19 op de vooras en 335/30ZR20 op de achteras.

Levering GT Black Series

De Mercedes-AMG GT Black Series is per direct te bestellen, al hebben enkele gefortuneerde liefhebbers al geruime tijd geleden hun order geplaatst. Er komen meerdere exemplaren naar Nederland. Naar verluidt is de oplage niet gelimiteerd als het gaat om productievolume, maar om productiecapaciteit. De Duitsers maken de sportcoupé zolang de GT in productie is. De opvolger staat inmiddels klaar.