Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 3 feb 2022
Leestijd: 2 minuten

Mercedes-AMG GT 63 S met stekker mag bpm wél bedanken

In heel veel gevallen is ons bpm-stelsel een doorn in het oog voor de autoliefhebber, maar in sommige gevallen heeft die belasting juist een positief effect. In het geval van de Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance, bijvoorbeeld.

Tal van leuke auto’s komen door het Nederlandse bpm-stelsel niet naar ons land, óf zijn daardoor peperduur. Tenzij de betreffende auto een stekkeraansluiting en dus een op papier lage CO2-uitstoot heeft, want dan dalen het bpm-bedrag en de catalogusprijs van een auto juist flink. Helemaal ten opzichte van auto’s zónder die stekker en met dus een veel hogere uitstoot en catalogusprijs.

AMG met stekker

Da’s ook het geval bij het nieuwe monster van Mercedes-AMG, de GT 63 S E-Performance. Waar dat laatste woord in de type-aanduiding voor staat, kun je vast raden. Juist, elektrokracht. Het is de eerste plug-in hybride van Mercedes-AMG.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE (4MATIC+), 2021

En niet zomaar eentje, want de elektromotor op de achteras en de bekende 4,0-liter biturbo V8-motor in de neus leveren samen een duizelingwekkend systeemvermogen van 843 pk. Het koppel bedraagt een astronomische 1400 Nm. Daarmee is de AMG in staat om in 2,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten. Minder dan 7 seconden later tikt de naald al 200 km/h aan. De topsnelheid bedraagt 316 km/h.

‘Nederlandse bpm-stelsel is onhoudbaar en moet op de schop’

Volledig elektrisch rijden

Indrukwekkende cijfers, terwijl de supersedan óók volledig elektrisch z’n kunstje kan doen. Het accupakket heeft een capaciteit van 6,1 kWh, waarmee je zo’n 12 kilometer elektrisch kunt rijden. Da’s niet veel en waarschijnlijk niet genoeg om ‘s ochtends volledig elektrisch mee naar je werk te rijden, maar het drukt wél op de CO2-uitstoot van de GT 63 S. Z’n voorganger zónder elektrokracht stootte namelijk 292 gram CO2 per  kilometer uit, deze E-Performance nog ‘maar’ 180 gram per kilometer. En dat terwijl-ie ruim 200 pk meer heeft.

Maar voor die – om precies te zin – 204 pk extra dien je eigenlijk niets bij te betalen. Waar de vanafprijs van de vorige Mercedes-AMG GT 63 S dik 234 mille betrof, staat de E-Performance vanaf 231.918 euro op de prijslijst. Daarmee is de maniak uit Affalterbach direct te bestellen. Vanaf half april start de Europese introductie.

AMG GT 63 S Goedkoper in Duitsland

Trouwens, de bpm bedanken? Niet echt, hoor. Hoewel de Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance relatief gezien veel goedkoper is dan z’n voorganger, is het model in Nederland nog altijd een stuk duurder dan elders. In Duitsland kost de auto namelijk net geen 197.000 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.