Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 16 nov 2020
Leestijd: 2 minuten

‘Nederlandse bpm-stelsel is onhoudbaar en moet op de schop’

Het Nederlandse bpm-systeem zorgt al jaren voor kopzorgen, en wordt met het oog op een nieuw kabinet maar weer eens onder de loep genomen. Dat laat staatssecretaris Hans Vijlbrief weten na een debat in de Tweede Kamer.

Vorige week liet de autobranche – voor de zoveelste keer – weten helemaal klaar te zijn met het Nederlandse bpm-stelsel. Die boodschap verkondigde het niet alleen in de Tweede Kamer, maar ook openlijk via de media. Het resultaat daarvan was dat de bpm opnieuw onder de aandacht werd gebracht in de Tweede Kamer. Daar werd flink gedebatteerd over het stelsel. En met resultaat, want staatssecretaris Hans Vijlbrief heeft nu laten weten dat de Tweede Kamer aan de slag gaat om ‘de autobelastingen kritisch te evalueren en bouwstenen voor verbetering op te stellen’.

Probleem volgens de branche

Maar wat is nu precies het probleem volgens de branche? Het stelt dat het huidige systeem van autobelastingen averechts werkt, en vergroening van het wagenpark juist tegenwerkt. Han ten Broeke, voorzitter van de Bovag, zei daarover het volgende: “Aan de ene kant heeft de overheid torenhoge ambities als het gaat om vergroening en klimaat, aan de andere kant zet het er de rem op (door het behouden van het bpm-stelsel, red.). Alsof je gas geeft en remt tegelijk. Iedereen weet dat dat niet goed gaat.” Steven van Eijck, voorzitter van Rai Vereniging, liet daarbij weten dat Nederland een relatief oud wagenpark heeft. “We zitten op het niveau van Albanië. Maar nieuwe auto’s worden zo duur dat niemand ze koopt.”

Volkswagen Up! autobelastingen
Zelfs kleintjes werden fors duurder door de huidige BPM-regels

Dat is al jaren het argument om het bpm-stelsel te herzien of misschien wel af te schaffen, maar recent werd in De Telegraaf maar weer eens zichtbaar hoe zelfs de kleine modellen volgend jaar fors gepakt worden. Zo gaat de bpm op een Volkswagen Up! 1.0 volgend jaar maar liefst 35 procent duurder worden, en ook het bpm-tarief voor een Toyota Aygo zal 29 procent in prijs stijgen. Maar ook bescheiden auto’s in het C-segment, zoals de Golf en Astra, zullen wat bpm betreft rond de 30 procent meer gaan kosten.

Bpm-stelsel onhoudbaar

Daarom moeten de autobelastingen dringend op de schop, zo lieten de brancheverenigingen vorige week weten. Na een kamerdebat is dat inderdaad dat wat er staat te gebeuren. Staatssecretaris Hans Vijlbrief heeft namelijk laten weten dat de huidige systematiek van autobelastingen onhoudbaar is. Het bpm-stelsel moet daarom ook volgens hem op de schop.

De brancheverenigingen spreken echter van ‘zure’ en ‘zoete’ uitkomsten. Teleurstellend is het feit dat er op korte termijn geen oplossing komt. De stijging van de bpm-tarieven in 2021, zoals hierboven kort beschreven, is daarmee dus niet van tafel. Wel kijkt de branche positief naar het besef dat in de politiek is ontstaan rondom de autobelastingen. Het zegt blij te zijn met het feit dat de Kamer en de staatssecretaris het gehele autobelastingstelsel onder de loep willen nemen. Het uitgangspunt is dat er in 2022 met een schone lei kan worden begonnen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.