Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 16 nov 2020
Leestijd: 2 minuten

Vanaf vandaag word je geflitst als je rijdend je telefoon gebruikt

Vanaf vandaag kun je geflitst worden als je rijdend een telefoon gebruikt. Speciale camera’s zijn namelijk in staat om die handeling op te merken.

Het gebruik van een telefoon tijdens het rijden blijkt al jaren levensgevaarlijk. Automobilisten gaan daardoor meer slingeren en houden hun snelheid niet constant vast. Dat is niet alleen het geval als het toestel direct in de hand wordt gehouden. Onderzoek toonde begin dit jaar al aan dat gevaarlijk gedrag niet verschilt bij gebruik van een telefoon in de hand of in een houder. Dat laatste is overigens niet verboden, maar wie een telefoon tijdens het rijden in de hand houdt, wordt op dit moment al beboet middels een staande houding door de politie. “Effectief, maar niet altijd efficiënt, omdat het veel capaciteit kost”, zegt Achilles Damen, verkeersofficier bij Parket CVOM.

Besluit door BOA

Vanaf vandaag worden automobilisten daarom ook met camera’s gecontroleerd op het gebruik van een telefoon tijdens het rijden. Slimme camera’s boven de weg maken een foto, waarbij de lens schuin naar beneden is gericht. Het systeem is daarbij in staat om te detecteren of een telefoon wordt gebruikt. Is dat het geval, dan fotografeert het niet de automobilist, maar enkel de handen en het kenteken van de auto. De foto wordt daarna doorgestuurd naar het CJIB, waar een BOA de definitieve beoordeling uitvoert. Volgens het OM is een dergelijke foto voldoende bewijs om iemand een boete op te leggen. Die bedraagt 240 euro. Dat is net zoveel als de prent die een automobilist krijgt wanneer deze staande wordt gehouden voor hetzelfde feit.

Monocam
Foto: OM

De camera’s die deze verkeersovertredingen oppikken, zijn vrij klein en zeer mobiel. Het is daarom niet bekend waar de camera’s precies komen te staan. Tegelijkertijd kunnen ze dus overal opduiken, waardoor de kans relatief groot is dat je wordt gepakt. “Daarmee krijg je het gevoel dat je altijd en overal bekeurd kan worden voor een overtreding”, aldus Damen. Ze werken bovendien bij dag en nacht, ongeacht het weer. Hoeveel camera’s het OM gebruikt is niet bekend, maar het hoopt het aantal camera’s snel te kunnen uitbreiden.

Primeur in Nederland

Nederland is het eerste Europese land dat deze camera’s gebruikt. In Australië werkt het systeem al een tijdje met succes. Inmiddels hebben we er hier in Nederland ook al een lange testperiode op zitten, waarbij veel overtredingen werden geconstateerd. Het OM laat weten dat het tijdens een testdag met twee camera’s maar liefst 400 overtredingen signaleerde.

Boete telefoon
Foto: OM

Overigens kan de bekeurde kentekenhouder – net als bij een ‘normale’ boete – de flitsfoto’s opvragen en in beroep gaan tegen de opgelegde boete.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.