Mercedes-AMG G 63 natuurlijk ook weer van de partij
Nog meer Mercedes-nieuws en nog meer SUV-nieuws… Dit is de nieuwe Mercedes-AMG G 63. De 585 pk sterke blokkendoos staat uiteraard begin maart op de Autosalon van Genève.
Zijn voorganger had een 5,5 liter twinturbo V8 met 571 pk en 760 Nm. De nieuwe G 63 ruilt die krachtbron in voor de 4,0 liter twinturbo V8 uit de Mercedes-AMG GT R. In de G 63 heeft dat blok net zoveel vermogen (585 pk), maar een stuk meer koppel (850 Nm in plaats van 700 Nm). Van stilstand naar 100 km/h gaat daarmee in 4,5 seconden, maar al bij 220 km/h is de koek op. Tenminste, als je niet het AMG Driver’s Package besteld. Doe je dat wel, dan mag je door naar 240 km/h.
Side pipes
Zuinig is de 2485 kilogram wegende G 63 natuurlijk niet. In theorie zou hij genoegen moeten nemen met 1 liter brandstof op iedere 7,57 kilometer, maar in de praktijk is dat waarschijnlijk nauwelijks haalbaar, ondanks de cilinderuitschakeling die de achtcilinder heeft. De aandrijfkrachten gaan overigens via een negentraps automaat naar alle vier wielen (40 procent naar voren, 60 procent naar achteren). Mercedes-AMG G 63 ademt uit door twee ‘side pipes’ links en twee ‘side pipes’ rechts.
Lees ook:
Ook interessant
-
AliExpress-versie van de Tesla Cybertruck ziet er zo uit
-
Kia EV5 voor Nederland en foute busjes | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 2
-
Deze auto is een echte Transformer en kan van jou zijn
-
Zien! Corvette wordt voor het eerst in 45 jaar gewassen
-
Nieuwe kentekens: deze combinatie kan je verwachten
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model