Opper-SUV gaat definitief Rolls-Royce Cullinan heten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FRRMC_RR31-Snow_1.jpg)
Een ‘well, duh!’-persbericht van Rolls-Royce vandaag. De aankomende SUV van het merk – nee, we gaan dat ding niet aanstellerig ‘high-sided vehicle’ noemen – gaat Rolls-Royce Cullinan heten. Maar dat wisten we al lang natuurlijk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FRRMC_RR31-Snow_3.jpg)
En dat moet Rolls-Royce-baas Torsten Müller-Ötvös toch ook toegeven. “We hebben de naam Cullinan verborgen in de openbaarheid”, zegt hij, “want we onthulden de auto jaren geleden al als ‘Project Cullinan’. Het is de naam die het beste bij ons buitengewone nieuwe product past. De Cullinan is een auto van foutloze kwaliteit. Net als de Cullinan-diamant, de grootste ongeslepen diamant ooit gevonden.”
Gecamoufleerde Q7
Rolls-Royce staat erop dat we de Cullinan geen SUV noemen, maar ‘high-sided vehicle’. Misschien omdat de nieuwe Rolls weinig ‘Sports’ en ook niet echt ‘Utility’ is. “De Cullinan is perfect en briljant”, aldus Müller-Ötvös, die vorig jaar augustus nog een sneer uitdeelde aan de Bentley Bentayga. “Je wilt niet een gecamoufleerde [Audi] Q7 in dit segment”, zei hij. Oké, maar dan is de Rolls-Royce Ghost toch gewoon een vermomde BMW 7 Serie?
Twinturbo V12
Over de aandrijflijn van de Cullinan is officieel nog niets bekend, maar reken er maar op dat we de 6,75 liter twinturbo V12 uit de Phantom in de vierwielaandrijver gaan terugzien. Komt er een hybridevariant? Waarschijnlijk niet. Rolls-Royce heeft vorig jaar geroepen hybridetechniek over te slaan en in de toekomst direct naar een volledige elektrische aandrijflijn over te stappen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FRRMC_RR31-Snow_4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FRRMC_RR31-Snow_1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FRRMC_RR31_Snow_2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FRRMC_RR31-Snow_3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FRRMC_RR31-Snow_4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FRRMC_RR31-Snow_1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FRRMC_RR31_Snow_2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FRRMC_RR31-Snow_3.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Dacia Duster is een budget mini-Hummer
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 208
-
Camper-eigenaren opgelet! Duizenden Nederlanders recht op schadevergoeding
-
Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla
-
Origineel Max Verstappen-pak van Grand Prix Nederland te koop
-
Car of the Year: dit is de shortlist met beste auto’s
-
Lancia dood? Nee, dit is de nieuwe Ypsilon
-
Deze betaalbare gezinsauto met enorme actieradius is potentiële verkooptopper
-
Nederlandse EV-subsidie blijkt lachertje naast de rest van Europa
-
NSU Ro 80 is een betaalbare klassieker met wankelmotor
-
Waarom Porsche de Panamera Sport Turismo de nek omdraait
-
Covermodel: Sunbeam Harrington Le Mans – Heeft zijn root(e)s in de autosport