Een 3,0 liter V6 met dubbele turbo's die er 401 pk uit perst, vierwielaandrijving en vier uitlaatpijpen. De Mercedes-AMG E 43 is voorlopig de sterkste E-Klasse, totdat zijn grote broer, de E 63, wordt gepresenteerd.

Mercedes-AMG E 43 Autovisie.nlMercedes-AMG E 43 Autovisie.nl


Sneller dan de E 55 AMG

Het mag dan de instap-AMG zijn, de prestaties zijn op niveau van de E 55 AMG (W211) van een aantal jaren geleden. Dit terwijl die auto een 476 pk sterke V8 met supercharger had. Die auto tikte de honderd aan in 4,7 seconden. De nieuwe E 43 doet dat in 4,6 seconden. Het voordeel haalt hij uit zijn vierwielaandrijving, waarvan 69% van de kracht standaard naar de achterwielen gaat, net als bij de AMG C 43. Hij heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/h, die optioneel kan worden bijgesteld naar 280 km/h

Negen verzetten

De 3,0 liter V6 met 401 pk en 520 Nm is gekoppeld aan een negentraps automaat. Die versnellingsbak met dubbele koppeling kan ook zelfstandig tussengas geven bij terugschakelen in 'Sport' en 'Sport Plus'. Ook heeft hij een 'Eco' stand, die het toerental zo laag mogelijk houdt. Stel je de auto in op 'Sport' of 'Sport Plus' wordt ook de ophanging aangepast. De E 43 krijgt standaard Air Body Control mee, dat nu door AMG iets sportiever is afgesteld.

Sportuitlaat

Een subtiele bodykit en de kenmerkende AMG grille verraden de prestaties van de E 43. De standaard zwarte 19 inch wielen en de dikke dubbele uitlaat maken het vervolgens af. Die uitlaat is optioneel te vervangen door een sportuitlaatsysteem dat het nodige geknetter en geplop toevoegt aan de E 43.

New York

Mercedes-AMG trekt op de New York Auto Show het doek officieel van de auto. In september komt de E 43 vervolgens op de markt.