Met de introductie van de Mercedes-AMG S 63 Cabriolet viel het doek voor AMG's 5,5 liter V8 biturbomotor. Vanaf heden worden alle V8-versies van Mercedes-AMG gelanceerd met de 4,0 liter turbomotor uit onder andere de maximaal 510 pk sterke C 63 en GT.  Maar wees gerust, het nieuwe blok mag weliswaar kleinere cilinderkamers hebben, voor de Mercedes-AMG E 63 ligt de output boven die van zijn voorganger.

E 63 S

585 pk, zo sterk was de vorige AMG-uitmonstering van de E-Klasse in zijn meest wilde uitvoering. De nieuwe generatie, die de ingeburgerde aanduiding E 63 zal dragen, doet daar als S-versie een flink schepje bovenop. In deze sterkste uitvoering reikt het vermogen tot 612 pk. Het koppel ligt volgens de gelekte informatie op 850 Nm, een plus van 50 Nm. En het prestatieniveau is ook bekend. De topsnelheid wordt wederom op 250 km/h elektronisch afgeregeld, maar het springcijfer voor 0-100 km/h ligt beduidend lager. Nu doet de 'Usain Bolt in een Hugo Boss-kostuum' er 3,5 tellen over, 0,1 tel rapper dan voorheen.

"Nu doet de 'Usain Bolt in een Hugo Boss-kostuum' er 3,5 tellen over"

E 63

Zoals we van Mercedes-AMG gewend zijn, blijft het niet bij één versie. Er komt een 'minder bedeeld' broertje onder de E 63, maar die is nog altijd goed voor een vermogen en koppel van respectievelijk 571 pk en 750 Nm. Hij doet het sprintje 0-100 km/h in 3,7 seconden. Ook bij de S-loze versie is de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/h.

LEES OOK: MERCEDES-AMG GT R WORDT OVERTREFFENDE TRAP VAN SLS BLACK SERIES

E 43

Mercedes-AMG zal de E 63 spoedig presenteren. Recent stelde de fabrikant al de hier afgebeelde E 43 voor. Dat model beschikt over een 401 pk sterke zescilinder turbomotor. Het is de krachtigste '43-AMG' die tot op heden is gepresenteerd. In de SLC, GLC en C levert het blok beduidend minder vermogen.