Volgens Veilig Verkeer Nederland is 95 procent van alle verkeersongelukken te wijten aan menselijk falen. Bewustwording van het weggedrag is volgens de organisatie de oplossing.

Ongeluk verzekering


Na jaren van daling neemt het aantal verkeersdoden de laatste tijd weer toe. In 2018 vonden 678 mensen de dood na een verkeersongeval terwijl dit er in 2017 nog 613 waren. Een stijging van 65 doden. Veilig Verkeer Nederland wil die stijging omzetten in een daling en probeert dat door mensen bewust te maken van hun eigen rijgedrag. Uiteindelijk wil de VVN aanzetten tot een gedragsverandering.

Onveilig

"Onze campagne is geslaagd zodra mensen, meer dan nu het geval is, gaan nadenken over hun eigen verkeersgedrag. En daar een positieve draai aan geven. Denk aan bewustere verkeersdeelname en dat mensen zelf actie gaan ondernemen wanneer een verkeerssituatie onveilig is’’, vertelt Evert-Jan Hulshof, directeur van Veilig Verkeer Nederland.

In de gehaaste wereld van nu lijkt het een onmogelijke opgaaf om het toenemende egoïstische gedrag en mobiel gebruik in het verkeer om te draaien zonder hulp van de overheid en de politie. Maar VVN laat zich niet zomaar uit het veld slaan. Met een nationaal meldpunt, het VVN-Participatiepunt, moet het allemaal gaan lukken. Op dat punt kunnen mensen verschillende dingen organiseren. Zo kunnen ze in hun buurt een snelheidsmeting, of een remwegdemo laten uitvoeren. Ook wil VVN kinderen veranderen in verkapte parkeerwachters door ze parkeerschijven met daarop de tekst ‘Fout parkeren: niet verkeersveilig voor kinderen’ te laten plaatsen onder slecht geparkeerde auto's. Op de schijven staan ook parkeertips.

Impact

Volgens VVN heeft de campagne al een flinke impact als mensen erdoor maar één kilometer langzamer gaan rijden. Als automobilisten niet 50 km/h, maar 49 km/h gaan rijden zou dit volgens de organisatie leiden tot 5,9 procent minder verkeersdoden en 4 procent minder ernstig gewonden.