McLaren Senna GTR LM: 5 keer een hommage aan Le Mans 1995
Met de start van de 2020-editie van de 24 Uursrace van Le Mans in het vooruitzicht – dit weekeinde – brengt McLaren een ode aan de winnaar van 25 jaar geleden. Laat dat nu net McLaren zelf zijn met zijn fabelachtige F1 GTR.
Speciaal voor de verjaardag van de historische overwinning brengt de Engelse sportwagenbouwer vijf bijzondere auto’s uit die direct verwijzen naar de deelnemers van de 24 Heures du Mans 1995. De auto zelf is geen replica of van de legendarische F1 GTR, maar een hedendaagse Senna GTR. En het hommagemodel is niet alleen gebaseerd op de winnende auto met sponsor Ueno Clinic en startnummer 59, maar op de vijf deelnemende F1’s aan Le Mans 1995.
Harrods en Gulf
De speciale editie draagt de naam Senna GTR LM en daar komt de bijzonder benaming van de racewagen van 25 jaar achteraan. Het eerste exemplaar – in volgorde van de einduitslag – is gebaseerd op startnummer 59. Die was toen zwart uitgevoerd en voorzien van onder andere de Ueno Clinic-bestickering. Achter het stuurwiel zat destijds onder andere JJ Letho, die de racewagen over de finishlijn reed. Voor de Senna GTR LM 825/1 zijn de zwarte kleur, de bestickering, de ‘startcertificaten’ op het dak en de namen van de coureur Yannick Dalmas, Masanori Sekiya en JJ Lehto overgenomen van de F1 GTR. Voor de kleurstelling is goedkeuring gevraagd aan de sponsors als Harrods en Gulf, terwijl de organisatie van Le Mans toestemming moest geven voor het gebruik van de aanduiding LM en de karakteristieke stickers op het dak.
Om de auto verder een waardige ode te laten brengen aan de F1 GTR voorziet McLaren Special Operations, die verantwoordelijk voor het project is, de Senna GTR LM van elementen die direct verwijzen naar de succesvolle racewagen. Zo zijn de OZ-wieldesigns in dezelfde stijl, hebben de remklauwen dezelfde kleur, staat op de titanium pedalen LM vermeld, zijn de schakelflippers in goud net als de knoppen, en heeft de auto een specifiek racestuurwiel.
Opgevoerde V8-motor
Om het geheel nog exclusiever te maken beschikt de GTR LM over een verder opgepepte motor. Uit de 4,0-liter V8-turbomotor put McLaren geen 825 pk, maar 845 pk. De heren vonden het ook nodig om onder andere het uitlaatsysteem aan te passen en andere materialen voor het motorblok toe te passen, terwijl de motorkarakteristiek ook afwijkt. Daarnaast heeft McLaren het bekende LM-logo op de zespuntsgordels en hoofdsteunen aangebracht.
Racedatum en uitslag
Alle exemplaren verwijzen naar de Le Mans 1995 door de vermelding van de racedatum en positie in de einduitslag. De McLaren met startnummer 59 – chassisnummer 01R – eindigde destijds als eerste. De gele Harrods-auto met startnummer 51 kwam als derde over de streep, direct gevolgd door de Gulf-auto met startnummer 24 en de blauwe Jacadi-McLaren met startnummer 50. Als dertiende volgde de zogeheten Cesar-auto, voorzien van nummer 42. De kleurstelling van al deze auto’s zijn op de koetswerken van de Senna GTR ge-airbrushed, wat volgens McLaren Special Operations liefst 800 uur kostte.
De vijf exemplaren zijn al lang en breed verkocht. Twee ervan -de Gulf en Cesar- gaan naar de Verenigde Staten, de rest blijft in Europa. Met de auto mag alleen op een circuit of eigen terrein worden gereden.
Senna-familie
Met de introductie van de reeds verkochte Senna GTR LM’s breidt McLaren de gelimiteerde reeks van de Senna verder uit. Na de productie van de 500 Senna’s maakte het 75 stuks van de trackversie GTR. Daarnaast bracht het een gelimiteerde Senna LM uit en verkocht het bedrijf enkele preproductie-exemplaren van de Senna.
McLaren Senna GTR LM 825/1
Deze staat bekend als de Ueno Clinic-auto. Startnummer 59 won in 1995 de 24 Heures du Mans. Achter het stuur zaten Yannick Dalmas, Masanori Sekiya and JJ Lehto. De auto met chassisnummer 01R was een omgebouwd prototype van McLaren. De racewagen staat momenteel in Woking op de boulevard van McLarens hoofdkantoor.
McLaren Senna GTR LM 825/6
Staat bekend als de Harrods-auto. De F1 GTR met chassis 06R droeg startnummer 51 en werd bestuurd door Andy Wallace, Derek Bell en Justin Bell. Tijdens de jacht op de eindoverwinning kreeg de F1 GTR een technisch probleem. Hij eindigde als derde overall.
McLaren Senna GTR LM 825/2
Misschien wel de meest legendarische autobestickering: die van Gulf. Aangebracht op chassis 02R en gereden door Maurizio Sandro Sala, Mark Blundell en Ray Bellm. De F1 GTR reed met startnummer 24. Hij kwam als vierde over de streep.
McLaren Senna GTR LM 825/7
Onder startnummer 50 trad de Jacadi-auto in Le Mans aan. Gebouwd op racechassis 07R was het Franse team actief met coureurs Fabien Giroix, Olivier Grouillard en Jean-Denis Deletraz. De Jacadi 50 eindigde als vijfde.
McLaren Senna GTR LM 825/5
De Cesar-auto was een art-car, met een ontwerp van de hand van Cesar Baldaccini. Hij heeft chassis 05R en droeg het startnummer 42. Hij kwam als dertiende over de streep, als vijfde McLaren F1 GTR. Het Franse team reed alleen met lokale coureurs, te weten Jean-Luc Maury-Laribiere, Marc Sourd en Hervé Poulin.
Lees ook:
Ook interessant
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!